Handelsbanken i Finland och EVRY ingår ett strategiskt avtal

(Stockholm, 13 december 2018) Handelsbanken Finland och EVRY har ingått ett avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Det samlade kontraktsvärdet uppgår till cirka NOK 650 miljoner under en period av åtta år (och i tillägg en option på två år). Detta är ett viktigt steg för EVRY i den finska marknaden för företagets strategi om att fortsätta växa i Norden och internationellt.

Wiljar Nesse, EVP i EVRY Financial Services

Genom det nya avtalet kommer EVRY att leverera en komplett lösningsportfölj av banktjänster till Handelsbanken i Finland, för både företag och privata bankkunder. Kontraktet omfattar leverans av kärnbank- och betalningslösningar, internetbank för företagskunder och privata kunder, lånhantering och back office-lösningar för Handelsbankens anställda samt utvalda korttjänster. Detta kommer att levereras som en tjänst ("SaaS"), baserat på EVRYs moderna och kostnadseffektiva mjukvaruplattform för end-to-end banktjänster. Detta säkerställer att Handelsbanken fortsätter att ligga i framkant för att erbjuda innovativa och effektiva tjänster till sina kunder och kommer att underlätta bankens ytterligare tillväxt på den finska marknaden.

”EVRYs tjänster används redan i stor utsträckning av Handelsbanken i Norge och har gjorts så i många år. EVRYs lösningar kommer att ge oss en modern och flexibel bankplattform med omfattande möjligheter för produktutveckling. Genom att modernisera våra kärnbankssystem på detta sätt kommer vi kunna utveckla mer effektiva processer och därigenom erbjuda bättre service till kunderna,” säger Nina Arkilahti, chef för Handelsbanken Finland.

“Detta avtal är en viktig milstolpe för expansion av vår nästa generation av kärnbank- och betalningslösningar i Finland, vilket visar att vår bankplattform är mycket konkurrenskraftig internationellt. Det är en stor förtroendeförklaring att Handelsbanken i Finland har valt EVRY som sin strategiska partner. EVRY kommer leverera en kundcentrisk kärnbank- och betalningslösning som gör det möjligt för Handelsbanken att respondera snabbare på ändringar och att vara mer agila i att ta nya värdeskapande tjänster till marknaden”, säger Wiljar Nesse, EVP i EVRY Financial Services.

Med det nya avtalet uppfyller EVRY Handelsbankens krav på förenkling och förutsägbarhet i leveranser, samtidigt som EVRY kommer att uppfylla bankens krav på kvalitet och compliance.

EVRYs nya kärnbanklösningar levereras som komponenter baserade på industristandard. Utvecklingsstrategin och implementeringsmetodiken är förankrad genom ett tätt samarbete med BIAN-nätverket (Banking Industry Architecture Network). Modern arkitektur och standarder, som bland annat ISO 20022, säkerställer att lösningarna är flexibla, kostnadseffektiva och anpassade för att uppfylla internationella krav.

Kontaktperson:
Geir Remman, VP Communications EVRY ASA
geir.remman@evry.com

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2017 en omsättning på NOK 12,6 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. www.evry.com.

Om Handelsbanken Finland
Handelsbanken Finland består av kontorsrörelsen inklusive Handelsbanken Kapitalförvaltning, Private Banking och Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna samt Handelsbanken Finans och Stadshypoteks verksamheter i Finland. Handelsbankens Capital Markets-verksamhet i Finland omfattar försäkringsbolag samt traditionella Capital Markets-tjänster såsom riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken har i Finland drygt 600 medarbetare.

Wiljar Nesse, EVP i EVRY Financial Services

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2017 en omsättning på NOK 12,6 miljarder och cirka 8 800 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

Starkt nettoresultat och fritt kassaflöde kombinerat med en betydande ökning av orderstocken8.2.2019 07:00:21 CETPressmeddelande

(Fornebu, 8 februari 2019): EVRY-koncernen redovisade totala intäkter för det fjärde kvartalet 2018 på 3 413 miljoner NOK, motsvarande en organisk tillväxt på 0,4 %. För helåret 2018 levererade koncernen en organisk tillväxt på 3,0 %, motsvarande en total intäkt på 12 912 miljoner NOK, jämfört med 12 596 miljoner NOK 2017. Det justerade EBITA-resultatet för fjärde kvartalet uppgick till 475 miljoner NOK (13,9 %), jämfört med 495 miljoner NOK (14,5 %) under fjärde kvartalet 2017. Den justerade EBITA-marginalen för helåret 2018 slutade i linje med riktlinjernas 12,3 % (1 582 miljoner NOK), jämfört med 12,5 % (1 569 miljoner NOK) 2017.

Mer innovation och bättre tjänster för digitala anställda hos SpareBank 112.11.2018 12:00:00 CETPressmeddelande

(Oslo den 12 november 2018) SpareBank 1 Alliansens nya samarbete med EVRY i samband med digitala arbetsplatstjänster är avsett att möjliggöra mer innovation och bättre service för anställda. Under det nya fyraåriga avtalet kommer EVRY att tillhandahålla server- och klientoperationstjänster detta inkluderar alternativ för bankerna i Alliansen att få tillgång till tjänster som beredskapslösningar och offentliga och privata molntjänster.