Handelsbanken och EVRY lanserar bankkort för kontaktlös betalning

21.11.2016 12:16 | EVRY

(Stockholm, 21 November 2016) Handelsbanken Norge och EVRY lanserar bankkort för kontaktlösa betalningar. Detta innebär att kunderna kan betala kontaktlöst med BankAxept-kortet och att det dras från lönekontot. Nyheten är baserad på en ny standard som öppnar för att många fler norska butiker möjliggör för kontaktlösa betalningar.

Kontaktlös betalning med bankkort är en nyhet i Norge och gör betalningar ännu enklare för kunder: Betalning med de nya kontaktlösa korten görs på mindre än en halv sekund, och man behöver inte slå in PIN-koden på belopp under 200 kronor. Transaktionen görs då kortet hålls över betalterminalen.

Ny och användbar lösning

BankAxept är ett nationellt kortsystem som ägs av de norska bankerna, och är det mest använda betalningssystemet i Norge. Den nya standarden för kontaktlös betalning från BankAxept tillkännagavs på Finansnäringens digitaliseringskonferans i Oslo den 9 juni i år. Redan nu har Handelsbanken Norge och EVRY på plats en lösning baserad på denna standard. Alla bankens kunder som använder BankAxept kommer att kunna använda de nya kontaktlösa korten. Handelsbanken Norge förväntar att de flesta nya bankkort som som ges ut under 2017 har BankAxept kontaktlös funktionalitet. Detaljhandeln följer den tekniska utvecklingen nära, och utbredningen av kontaktlös BankAxept är en viktig förutsättning för att fler butiker öppnar för användningen kontaktlösa betalningar.

-Handelsbanken önskar att lansera användbara lösningar för våra kunder, och har ett bra innovationssamarbete med EVRY. Vi är stolta över att vara bland de allra första att lansera kontaktlösa BankAxept-kort, säger Anthony Brady, kortansvarig i Handelsbanken Norge.

- Handelsbanken positionerar sig med detta väl i jämförelse med den internationella utvecklingen på betalningsmarknaden. Detta avtal är viktigt för EVRY och bidrar till att marknaden öppnar upp för mobilbetalningar och innovation. Alla norska banker är angelägna om att gå över till kontaktlösa BankAxept-kort, och det förväntas stor tillväxt i denna typ av kort under 2017, säger Christer Jonsson, SVP Card Services, Financial Services i EVRY.

- EVRY är med sin kunskap och kompetens inom betalningar en viktig samarbetspartner till BankAxept i arbetet med att leverera nya betaltjänster i Norge. Vi samarbetar nära med EVRY och andra leverantörer och ser att tjänster som kontaktlösa betalningar och mobil betalning med standarder får en ökad utbredning på den norska marknaden, säger Øyvind Apelland, VD på BankAxept.

BankAxept AS ägs av de norska bankerna. BankAxept AS ska på affärsmässiga grunder utveckla nya betalningslösningar i nya kanaler. Detta omfattar bland annat utveckling av kontaktlösa betalningar på kort och mobil, lösningar för online-betalning och direktbetalningar. BankAxept AS utvecklar och förvaltar betalningsprodukter för banker under varumärket BankAxept.

Kontaktpersoner
Viola Hellström, VP Communications, Financial Services, EVRY, tel. + 46 73 708 17 27
Lars N. Sæthre, Kommunikationsdirektör, Handelsbanken, tel. + 47 920 16 566

Om Handelsbanken Norge