Händerna upp i luften - nu är vi diakoner och präster!

Söndagen den 13 juni tog 5 diakoner och 3 präster examen efter ett väldigt annorlunda studieår. Samtliga välkomnas nu till tjänst i flera av Luleå stifts församlingar. Det var händerna upp i luften och glada miner när studenterna tilldelades sina intyg i Luleå domkyrka. - Men samtidigt som det är ett slut på studierna så är detta också bara en början på en tjänst, säger Erik Ziewersson, som blir ny präst i Lycksele.

Händerna upp i luften! Ett glatt examensgäng utanför Luleå domkyrka.

Efter ett annorlunda studieår fick studenterna äntligen mötas för att ta examen i Luleå domkyrka. Under vigningsgudstjänsten medverkade bland andra biskop Åsa Nyström, domprost Charlott Rehnman tillsammans med studenternas handledare Pär Parbring, stiftsadjunkt och Carina Johansson, stiftsdiakon.

Då: chef inom äldreomsorgen Nu: diakon i Skellefteå

Anna Lööf, som nu blir diakon i Skellefteå landsförsamling, har tidigare arbetat som chef inom social- och äldreomsorgen och är glad efter ett år då en stor del av studierna behövts läggas om.
- Att finnas och kunna hjälpa har varit med mig länge, därför började jag studera till just diakon. Diakonin finns för ung som gammal. Vikten och målet är att möta människor och ge dem det de kan behöva. Det är positivt att vi kunnat hitta nya vägar till det under denna pandemikris

Vägen till präst gick via ungdomsverksamheten

Tillsammans med kollegan Elisabet Svedberg som redan är prästvigd i EFS och som igår togs emot för tjänst i Svenska kyrkan blir Erik Ziewerss​on ny präst i Lycksele församling:

- Det har väldigt annorlunda att vara student. Jag har varit instängd i min lägenhet i Uppsala där jag studerat. Jag ser fram emot att komma ut och möta människor, berättar Erik Ziewersson
- Jag var med i kyrkans verksamhet som ungdom från konfirmationstiden och framåt, jag höll andakter inom ungdomsverksamheten och var kyrkvärd och jag har en kärlek till gudstjänsten. Mer och mer växte det fram en känsla inom mig, det är här jag passar.
- Det var blandade känslor igår. Äntligen är man här! Men samtidigt som det är färdigt och ett slut på studierna så är detta också bara en början på en tjänst.

I dessa församlingar kommer de nya diakonerna och prästerna vara i tjänst:
Luleå domkyrkoförsamling - Johan Marklund (präst) och Hans Bennebrant ​(diakon)
Bodens pastorat - Bodil Andersson Mellergård ​(diakon)
Lycksele församling - Erik Ziewersson (präst) och Elisabet Svedberg ​(präst)
Skellefteå Landsförsamling Anna Lööf (diakon)
Norsjö församling - Dorota Lindström​ (diakon)
Piteå församling - Emma Nilsson​ (diakon)

Händerna upp i luften! Ett glatt examensgäng utanför Luleå domkyrka.
Anna Lööf med handledare Carina Johansson, stiftsdiakon.
Erik Ziewersson, ny präst i Lycksele församling.

Luleå stift är ett av Svenska kyrkans 13 regionala stift. Luleå stift omfattar Norrbotten och Västerbotten, en tredjedel av Sveriges yta. Här finns 56 lokala församlingar och 196 kyrkor. Stiftet ska bland annat stödja församlingarna och förvalta egendomar som jord och skog. Biskop sedan 2018 är Åsa Nyström.