Handlar livet om lycka eller om mening?

I sitt andra gästinlägg skriver psykologen Fredrik Bengtsson om vår ständiga strävan efter lycka och om det inte är dags att hitta andra perspektiv.

Livet i västvärlden går ut på att maximera lycka. Målet är att vara lycklig hela tiden och vi är beredda att gå långt för att censurera våra tankar och känslor för att till varje pris känna oss lyckliga. När någon frågar hur det är blir det spontana svaret att det är bra även i stunder och vid tillfällen när så inte alls är fallet.

Lyckopiller och positiv psykologi har haft stora framgångar i den globala strävan efter lycka och har med all säkerhet även lett till att många haft fler stunder av lycka och välmående än vad de skulle ha haft utan dessa hjälpmedel.

Den andra sidan av myntet är att många människor känner sig misslyckade och otillräckliga för att de inte är lyckliga hela tiden. Strävan efter lycka som måttstock för hur bra man är har lett in många i djupa depressioner och utmattningstillstånd.

Först nu börjar det bli tillåtet att ifrågasätta om det verkligen ligger i människans natur och om det är något önskvärt att sträva efter ständig lycka? Eller är det kanske så att den viktigaste och eviga frågan för människan istället handlar om meningsfullhet?

Strävan efter mening och känslan av meningsfullhet är en bärande struktur för hälsa och resilience som vi känt till ända sedan Aaron Antonovsky i sin forskning myntade begreppet KASAM – känsla av sammanhang - där strävan efter mening är den centrala komponenten i psykisk hälsa och livskvalitet.

Utifrån de snart två decennier då jag arbetat med människor som existentiellt inriktad psykolog vet jag att dessa perspektiv är den pusselbit som många saknar i vår tid och i vårt samhälle och som bygger det vi idag benämner som inre hållbarhet.

Det är roligt att dessa perspektiv börjar spridas mer i samhället och jag kan varmt rekommendera dig att lyssna till ett intressant program från P1 Kropp & Själ som lyfter just dessa frågor.

Text: Fredrik Bengtsson

Fredrik Bengtsson är psykolog och har genom sitt företag Haga Livscenter, lång erfarenhet av att hjälpa människor som drabbats av stress, utmattning eller hamnat i en livskris tillbaka till arbetet igen. Han driver även bloggen Jakten på det goda livet och är medgrundare till mötesplatsen ABLE Lounge på Downtown Camper by Scandic.

För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

077-440 00 10https://euroaccident.com/se/

Tillsammans skapar vi Hållbara medarbetare ®

Euro Accident är ett svenskt livförsäkringsbolag med över 2,1 miljard kronor i bruttopremieinkomst och över 350 medarbetare på kontor i Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik.

Med visionen om en trygg och frisk värld bidrar Euro Accidents försäkringar till att företag har hållbara medarbetare som kan arbeta och mår bra. Euro Accidents försäkringar distribueras av försäkringsförmedlare och partners till företag och deras medarbetare.