Handlarna ser ljust på årets viktigaste försäljningsperiod
I takt med att samhället har öppnat upp har framtidsutsikterna bland landets butikshandlare succesivt stärkts och även om Framtidsindikatorn faller tillbaka med 1,5 enheter, till 104,9 i oktober, ligger framtidstron alltjämt över den neutrala nivån och högre än vad den gjorde vid motsvarande period 2019.
– Efter en smärtsam pandemi som tömt besparingarna för många handlare är det nu helt avgörande att det blir en stark julhandel. Trots oro kring fraktproblemen tror handlarna på en stark avslutning på ett turbulent år, det är givetvis ett viktigt och glädjande besked, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Framtidstron i e-handeln kvar på höga nivåer
Framtidsindikatorn för e-handlare har avtagit trendmässigt sedan toppnoteringen i december 2020. Även om e-handlarna inte kan matcha den rekordstarka framtidstro som rådde under pandemin, ligger den sammanfattande Framtidsindikatorn för e-handeln i oktober på 113,0, vilket är en bra bit över neutralt läge, och även över nivån för 2019.
– E-handeln gick oerhört starkt under pandemin och tillväxten har fortsatt. När vi nu återgår till mer av ett normalläge frågar sig alla hur konsumtionsmönstren kommer att ta form. Det råder inga tvivel om att e-handlarna tror på fortsatt stark försäljning, säger Karin Johansson.
Nedåt i partihandeln - men fortsatt höga nivåer
För partihandeln noteras Framtidsindikatorn på 108,5 efter en minskning med 1,1 enheter i oktober.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum