Handlarnas hållbarhetsarbete lönsamt på kort sikt
Fyra av fem handlare (78 %) bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Motsvande siffra bland de minsta handlarna (0–9 anställda) är 71 procent, en siffra som ökat med 15 procentenheter de senaste tre åren. En viktig drivkraft är att det är lönsamt. Åtta av tio handlare (81 %) anser att hållbarhetsarbetet är lönsamt även på kort sikt.
– Tiden då företag kunde syssla med hållbarhetsfrågan lite vid sidan om den ordinarie verksamheten är förbi. Kunden ställer ökade krav och hållbara affärer blir lönsamma affärer. De företag som blir en del av lösningen på hållbarhetsutmaningen kommer att bli vinnare på sikt, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Fler vill handla hållbart i sällanköpshandeln
Bland konsumenterna anger drygt tre av fyra (77 %) att det är viktigt att företaget de handlar från är hållbara. Årets undersökning visar att fler prioriterar hållbarhetsaspekten även när de handlar i sällanköpshandeln.
– Vi ser ett trendbrott där betydligt fler konsumenter vill handla hållbart även när de köper sina skönhets-, mode- eller sportprodukter. För de svenska handelsföretag som har ledartröjan inom hållbarhetsarbetet innebär det en stor möjlighet, säger Karin Johansson.
Fortfarande är dock konsumenternas hållbarhetskrav allra störst på livsmedelshandeln. Nio av tio anser att det är viktigt att maten de handlar är framtagen på ett hållbart sätt.
Klimatpåverkan inte viktigast
Trots ett ökat klimatfokus i samhällsdebatten är det andra aspekter som konsumenten i första hand prioriterar. Produktens kvalitet, att produkten inte innehåller tillsatser och att produktionen tar hänsyn till djurens välfärd ligger i topp när konsumenterna väljer vilken mat de handlar.
Samtidigt är priset viktigt. Det enskilda skäl som skulle få fler konsumenter att handla mer hållbara produkter är att handlarna skulle erbjuda lägre pris på hållbara varor.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum