Svensk Handel

Handlarnas hållbarhetsarbete lönsamt på kort sikt

Dela
Svenska konsumenter vill handla hållbart i allt större utsträckning. Det har fått varannan handlare att öka sitt hållbarhetsarbete det senaste året. Framförallt är det de små- och medelstora företagen som flyttat fram sina positioner. Det visar Svensk Handels årliga hållbarhetsundersökning.
Fler konsumenter vill handla hållbart även inon sällanköpshandeln.
Fler konsumenter vill handla hållbart även inon sällanköpshandeln.

Fyra av fem handlare (78 %) bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Motsvande siffra bland de minsta handlarna (0–9 anställda) är 71 procent, en siffra som ökat med 15 procentenheter de senaste tre åren. En viktig drivkraft är att det är lönsamt. Åtta av tio handlare (81 %) anser att hållbarhetsarbetet är lönsamt även på kort sikt.

– Tiden då företag kunde syssla med hållbarhetsfrågan lite vid sidan om den ordinarie verksamheten är förbi. Kunden ställer ökade krav och hållbara affärer blir lönsamma affärer. De företag som blir en del av lösningen på hållbarhetsutmaningen kommer att bli vinnare på sikt, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.     

Fler vill handla hållbart i sällanköpshandeln
Bland konsumenterna anger drygt tre av fyra (77 %) att det är viktigt att företaget de handlar från är hållbara. Årets undersökning visar att fler prioriterar hållbarhetsaspekten även när de handlar i sällanköpshandeln.

– Vi ser ett trendbrott där betydligt fler konsumenter vill handla hållbart även när de köper sina skönhets-, mode- eller sportprodukter. För de svenska handelsföretag som har ledartröjan inom hållbarhetsarbetet innebär det en stor möjlighet, säger Karin Johansson.

Fortfarande är dock konsumenternas hållbarhetskrav allra störst på livsmedelshandeln. Nio av tio anser att det är viktigt att maten de handlar är framtagen på ett hållbart sätt.

Klimatpåverkan inte viktigast
Trots ett ökat klimatfokus i samhällsdebatten är det andra aspekter som konsumenten i första hand prioriterar. Produktens kvalitet, att produkten inte innehåller tillsatser och att produktionen tar hänsyn till djurens välfärd ligger i topp när konsumenterna väljer vilken mat de handlar. 

Samtidigt är priset viktigt. Det enskilda skäl som skulle få fler konsumenter att handla mer hållbara produkter är att handlarna skulle erbjuda lägre pris på hållbara varor.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Fler konsumenter vill handla hållbart även inon sällanköpshandeln.
Fler konsumenter vill handla hållbart även inon sällanköpshandeln.
Ladda ned bild
Karin Johansson är vd på Svensk Handel
Karin Johansson är vd på Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye