Handlarrätt hjälper dig att gå från brott till fällande dom

Sveriges handlare har blivit vana vid att polisanmälningar inte leder till några konsekvenser för den som begått brott i butiken. Det har även hänt att polisen inte velat ta upp anmälan. Allt detta leder till stor frustration. Därför lanserar nu Livsmedelshandlarna Handlarrätt, en utbildning i sex delar som hjälper dig som blivit utsatt för brott i butik att öka chansen till fällande dom.

Foto: Pernilla Andersson

- Brott i butik, stölder, hot och trakasserier är inte prioriterat av rättsväsendet idag, säger Pär Bygdeson vd på Livsmedelshandlarna, det vill vi ändra på eftersom det ofta är denna typ av brott som är instegsbrott för unga kriminella.

Inte bara för handlare

Handlarrätt är tänkt att hjälpa dig som har ett företag och blivit utsatt för brott. I sex delar guidar Marie Wallin, jurist och tidigare kammaråklagare, dig genom de steg du behöver ha koll på för att din anmälan ska få bästa möjliga effekt.

- Tyvärr är det idag inte så enkelt att rättsväsendet står på tårna för att hjälpa dig som blivit utsatt för brott, men genom att du gör din anmälan på rätt sätt ökar chanserna att du kommer hela vägen till fällande dom fortsätter Bygdeson.

Utbildningen är kostnadsfri och tar ungefär en halvtimme att genomföra. Den är öppen för alla som vill lära sig mer om hur man går från att varit utsatt för ett brott till att få en fällande dom. Både företagare och privatpersoner har nytta av denna kunskap. Du som tar del av Handlarrätt, kan ställa frågor och ge synpunkter i kommentarsfältet, så återkommer Livsmedelshandlarna med svar inom kort.

- Vi tar även gärna mot önskemål om ytterligare utbildningar inom detta område, avslutar Bygdeson

Text: Livsmedelshandlarna

Bild: Pernilla Andersson

Här hittar du Handlarrätt: https://www.handlarratt.se/

Här kan du möta en handlare som mötte polisen som inte ville ta upp anmälan: https://youtu.be/ICP07shj7d4

Foto: Pernilla Andersson

Spanska sjukan, Trump och vikten av att handla ensam20.11.2020 15:00:00 CETBlogginlägg

Det är nu hundra år sedan Spanska sjukan och drygt femtio år sedan Hong Kong-influensan. Vad kan vi och Donald Trump lära sig av historien? Mycket intressant artikel från Läkartidningen om detta: https://bit.ly/3fbLPnC Här hittar du Svensk Handels råd hur vi undviker trängsel i samband med Black Friday och jul: https://bit.ly/3nGWv0J Du är mycket välkommen att prenumerera, kommentera och diskutera. Jag ber dig hålla en trevlig ton och diskutera ämnet så att vi får en diskussion som leder framåt. Tack.

Gold Plating - ett svenskt självskadebeteende30.10.2020 15:00:00 CETBlogginlägg

Här är något att fundera på! Ett EU-direktiv som samtliga svenska EU-parlamentariker röstade nej till. Bland annat med stöd i denna utredning: https://bit.ly/2GaQ1He Dock gick det igenom och ska nu bli svensk lag. Vad gör vi då? 1. Riksdagen ger ett tillkännagivande om att vi inte ska genomföra några framtida överimplementeringar utan framöver införa EU-direktiv på miniminivå: https://bit.ly/3oEn9sn 2. Regeringen tillsätter en utredare som kommer fram till att just överimplementering vore bra för att göra livet enklare hos tillsynsmyndigheten som föreslås att bli Konkurrensverket: https://bit.ly/3ehplRW 3. Utredarens förslag underkänns av Konkurrensverket: https://bit.ly/37VPBjE 4. Regeringen väljer att gå vidare med inriktning mot överimplementering - eller gold plating som det också kallas. Förklara gärna för mig hur det kan bli på detta sätt, för jag förstår inte.