Handlingar till kongressen presenterade

I dag presenterade partiordförande Stefan Löfven och partisekreterare Lena Rådström Baastad handlingarna inför Socialdemokraternas kongress i april.

Socialdemokraterna samlas till kongress i Göteborg den 8-12 april 2017. Nya politiska riktlinjer ska antas och närmare 2000 motioner behandlas. Vi ska ge svar på de samhällsproblem som Sverige står inför. Tillsammans ska vi utveckla vår främsta styrka, den svenska modellen, för att skapa trygghet i en ny tid.

Vi har kommit en bit på väg. Svensk ekonomi är stark. Vi har vänt ekonomiska underskott till överskott. Fler bostäder byggs än på många decennier. Arbetslösheten, framför allt ungdomsarbetslösheten, har pressats tillbaka och resurserna till välfärden ökar, även om väldigt mycket återstår innan välfärden håller den kvalitet som människor har rätt att förvänta sig.

Men vi står samtidigt inför stora samhällsutmaningar. Det som oroar allra mest är att klyftorna fortsätter att växa mellan stad och land, mellan rik och fattig, mellan den som bott i Sverige i hela sitt liv och den som kommit hit nyligen. Och i dess spår växer otryggheten. Detta är de utmaningar som vi ska möta för att skapa trygghet i en ny tid.

Förslaget till politiska riktlinjer pekar ut prioriteringar för politiken kommande fyra år. Vi betonar rätt och plikt, ordning och reda. Vi förstärker politiken framförallt inom fem områden:

1. Alla som kan jobba ska jobba. När utbildningsmöjligheterna ökar ska också kraven på den enskilde höjas.
  2. Mer fokus på hela landet. Alla ska ha en trygg tillgång till välfärd och service.
  3. Hårdare tag mot brottsligheten. Vi vägrar acceptera framväxten av ett rädslans Sverige.
  4. Mer kunskap och studiero i skolan. Tidiga insatser, fler lärare och tydligare krav på varje elev att lära sig mer behövs.
  5. En ansvarsfull flyktingpolitik. Alla länder i EU måste dela på ansvaret och samarbetet stärkas globalt.

Se hela presentationen på vår Facebooksida och läs alla handlingar på vår webb.

Presskontakt:

Ingela Nilsson, pressekreterare hos Stefan Löfven

Peter Liljeros, pressekreterare hos Lena Rådström Baastad

Riddarhustorget 7-9

+46702676666http://www.socialdemokraterna.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.