Hankook Tire Europe GmbH

Hankook och Formel E firar partnerskapslansering

Sooil Lee, President & CEO of Hankook Tire & Technology, Hyunbum Cho, Chairman of Hankook & Company, Alejandro Agag, Chairman Formula E, Jamie Reigle, CEO Formula E - Hankook Tire, Technoplex, Seoul, 11.8.2022 (from left to right).​

Seoul, Korea/Neu-Isenburg, Tyskland, 28  september 2022 – Från och med nästa säsong kommer Hankook att vara den nya och exklusiva teknikpartnern och däckleverantören till ABB FIA Världsmästerskapen i Formel E. Vid ett evenemang på Swarovski Crystal Worlds i Österrike presenterade Hankook officiellt de nyutvecklade racerdäcken Hankook iON för gäster och representanter för Formel E, såväl som internationell media.

Det nya däcket har utvecklats i nära samarbete med racingtävlingen och siktar särskilt in sig på att möta hållbarhetsbehoven i Formel E och framtidens e-mobilitet, utan att kompromissa med motorsportens prestanda, förstås. Nästan 30 procent av det nya däcket, som är specialanpassat för den tredje generationen av racerbilar för Formel E, är tillverkat av hållbara material. Formel E-teamen har för närvarande tillgång till en däckvariant som kan användas på både torra och våta förhållanden, för att ytterligare spara resurser. Dessutom är däckets långa slitstyrka ytterligare ett banbrytande steg. Efter respektive tävlingshelg återvinner Hankook helt varje uppsättning däck för att säkerställa att mästerskapet är så hållbart som möjligt.

I synnerhet konsumenter drar nytta av utvecklingen från Hankooks nya Formel E-racerdäck genom tekniköverföringen från tävlingar till väg. Med sitt utbud av de nya vägdäcken iON för både sommar (Hankook iON evo) och vinter (Hankook iON Winter) erbjuder däcktillverkaren premiumprodukter för resurssnål mobilitet som passar för moderna, elektriska premiumbilar. Ett betydligt lägre rullmotstånd för fler km per batteriladdning, bra väggrepp även på vått underlag, mycket bra bromsprestanda för högsta säkerhet och hög slitstyrka speglar i synnerhet de krav som elbilar ställer på sina däck.

Komplett presskit: www.hankooktire-mediacenter.com

Kontakt: