Åke Andrén Stiftelsen

Hanna Hansdotter får Åke Andrén Stiftelsens stora konstnärsstipendium 2020

Glaskonstnären Hanna Hansdotter, född i Lund 1984 och uppväxt där, har utsetts till årets mottagare av Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2020.
Fotograf Christopher Hunt

Hanna Hansdotter bor på en gård i Skruv, mitt i det småländska glasriket. Hon arbetar tätt samman med glasblåsarna och har själv utbildning som glasblåsare i Kosta och Orrefors. Hon examinerades från Konstfack 2017 och har därefter varit verksam som konstnär och formgivare för Kosta Boda, främst med konstglas men även offentliga installationer och småskaliga produktioner. Den första separatutställningen ägde rum på CFHILL i Stockholm 2018 och hon har ställt ut även internationellt.

Hanna är representerad på bl.a. Nationalmuseum, Statens konstråd och Region Kronoberg.

Juryns motivering: ”Med en övertygande formsäkerhet utvecklar Hanna Hansdotter lustfyllt glaskonsttraditionen med konstnärlig integritet och genomför en upplyftande lyckad kombination av måleri, skulptur och glas”.

Årets jury har bestått av Karin Sidén, överintendent och museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde, Bo Nilsson, konsthallschef vid Artipelag och Roger Metto, konstnär.

Utdelningen sker på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm den 7 oktober. En mindre utställning med stipendiaten visas på museet fr.o.m. den 8 oktober t.o.m. den 8 november.

Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium inrättades 2012 med syfte att premiera en ung lovande konstnär med ett stipendium på en halv miljon kronor.

Ytterligare upplysningar kan lämnas av stiftelsens ordförande Björn Teke, 0725-896333, se även www.akeandrenstiftelsen.se

Björn Teke, ordförande

Fotograf Christopher Hunt

Åke Andrén Stiftelsen
Lillegårdsgatan 15
331 30 Värnamo

Stiftelsen bildades 2011 genom en donation från Åke Andrén, Värnamo. Stiftelsens ändamål är att främja dels konstnärlig forskning, utbildning och utveckling, främst genom att årligen utgiva stipendier till lovande konstnärer, dels allmännyttig verksamhet av kulturell karaktär. Stipendiet på 500.000 kr skall årligen utdelas under 50 år. Styrelsen utser stipendiat efter förslag från en jury, och man kan därför INTE ansökan om stipendium.