Hanna Lundberg överlägsen på junior-VM – tog alla tre gulden

Supertalangen Hanna Lundberg, 20, tog storslam på junior-VM i orientering som precis avslutats i Portugal. Resultatet blev tre guldmedaljer av tre möjliga.
Hanna Lundberg tog tre guld av tre möjliga på junior-VM i Portugal som avslutades på söndagen. Bild: Johan Trygg

Hanna Lundberg från Luleå och OK Renen, slog igenom förra året efter att redan som junior ta en världscupseger i medeldistans. I början av året blev hon skadad och tvingades avstå både VM och EM som gick under sommaren. Hon gjorde comeback under världscupen i Davos i oktober och visar nu att hon åter håller världsklass med tre JVM-guld av tre möjliga.

- Jag tänker på i somras när jag sprang i vatten. Jag kom hit och ville verkligen lyckas. Jag kunde inte ens drömma om det här - och så händer det, säger en märkbart rörd Hanna Lundberg efter det avslutande loppet.

Junior-VM inleddes i fredags med medeldistansen som Hanna Lundberg vann 2:50 minuter före Elsa Sonesson, Sverige. På lördagen sprang Lundberg sistasträckan i stafetten och förde Sverige till en överlägsen seger, 4:07 före tvåan Ungern och 4:51 före Finland. Övriga i laget var Hilda Holmqvist Johansson och Elsa Sonesson.

Under söndagens avslutande långdistans ledde den löpstarka Lundberg under hela loppet. Trots ett sämre vägval på långsträckan blev avståndet till tvåan finländskan Eeva Liina Ojanaho 2:59 minuter.

Nu väntar några dagars vila innan Hanna Lundberg börjar med träningen inför nästa års orienteringssäsong, hennes första som senior. Förra säsongen blev hon uttagen till junior-VM i längdskidor och hon tävlar även i skidorientering där hon har tagit JVM-guld.

Kommer vi få se dig tävla på snö i vinter?

- Jag har svårt att hålla mig borta från att tävla, så något blir det säkert. Huvudfokus är orientering så får vi se vad som mer hinns med, säger Hanna Lundberg.

Även de svenska herrarna utmärkte sig under juniormästerskapet. Jesper Johansson, Edvin Nilsson och Noel Braun tog guld i stafetten, Edvin Nilsson silver i medeldistans och Noel Braun avslutade med en stark insats som ledde till guld i långdistans.

Bilderna är fria för användning. Ange fotograf Johan Trygg.

Svensk dominans i långdistansen på junior-VM. Noel Braun och Hanna Lundberg tog hem guldet på både herr- respektive  damsidan. Bild: Johan Trygg
Svensk dominans i långdistansen på junior-VM. Noel Braun och Hanna Lundberg tog hem guldet på både herr- respektive damsidan. Bild: Johan Trygg