Hannover Messe 2019: Möt Tysk-Svenska Handelskammaren på mässan

På måndag öppnar Hannover Messe som är världens största industrimässa. Mässan visar allt mer integrerade lösningar där inte bara den smarta fabriken står i fokus utan även energi, transporter och IT. 2019 är ett speciellt år då Sverige är partnerland på mässan. Tysk-Svenska Handelskammaren kommer att vara på plats i Hannover under alla mässdagar.

Foton: Deutsche Messe

Som det första nordeuropeiska landet är Sverige 2019 partnerland på Hannover Messe. Tysk-Svenska Handelskammaren, med sin förankring i både Sverige och Tyskland, kommer att vara representerad i såväl Sweden Co-Lab Pavilion som tillsammans med nätverket av lokala tyska handelskamrar.

Du hittar oss på området för europeisk utrikeshandel Global Business & Markets i hall 27, monter B30/04 tillsammans med förbundet för de tyska handelskamrarna DIHK, Germany Trade & Invest GTAI och andra regionala samt utlandshandelskamrar.

Vi finns här för mässbesökare som önskar konsultation och information om den tyska marknaden. Besök oss om du har frågor om marknaden, vill ha information om specifika branscher eller letar efter affärskontakter i Tyskland.

Missa inte detta på mässan

Utöver detta är Tysk-Svenska Handelskammaren även engagerad i ett flertal intressanta forum och seminarier på mässan. Här följer några tips på var och hur du kan möta oss.

Seminarium: Möt några av Sveriges mest digitaliserade företag

Hur långt har Sverige kommit med digitaliseringen av industrin? Och på vilket sätt har den svenska affärskulturen och det svenska ledarskapet bidragit till omställningen? Möt några av Sveriges mest digitaliserade företag på vårt German Swedish Tech Forum-seminarium „Digitalization as a catalyst for innovation and change – How does the Swedish modell for skills and leadership contribute?“ måndag den 1 april kl. 15.00 i hall 8, D17.

Seminarium: Svenska startups + etablerade tyska företag = sant

Efter två framgångsrika år med runt 30 evenemang och aktiviteter med nära 2000 deltagare inom ramen för innovationsplattformen German Swedish Tech Forum tar Tysk-Svenska Handelskammaren och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) nu nästa steg: Vi lanserar ett scaleup-program som konkret ska matcha svenska startups med etablerade tyska företag för att hjälpa skapa nya samarbeten och främja innovation. Hör mer om det nya programmet på Sweden Co-Lab Stage i hall 27, monter H30, måndag den 1 april kl. 16.30.

Få koll på alla våra aktiviteter på mässan

På plats i Hannover finns vi inte bara representerade med vår monter och våra egna seminarier utan vi är delaktiga i olika paneler och organiserar också ett flertal evenemang för våra kunder och partner. Här hittar du mer information om alla våra aktiviteter.

Hoppas vi även ses på Night of Innovations i hall 2 den 1 april från kl. 17.15. Och missa inte Partner Country Night på Sweden Co-Lab Pavilion den 3 april från kl. 18.

Alla våra evenemang och speaker placements äger rum inom ramen för German Swedish Tech Forum som grundades i januari 2017 av Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA. Innovationsforumet är initierat av Angela Merkel och Stefan Löfven med syfte att bidra till ett ökat samarbete mellan industriföretag i Tyskland och Sverige. Här kan tyska och svenska företrädare för företag och forskning träffas, diskutera aktuella ämnen, utbyta kunskap och ta del av best practice-exempel.

Vi tipsar: Möt framstående svenska cleantech-företag

Efter fjolårets succé kommer 18 svenska cleantech-företag att ställa ut på Hannovermässan även i år. "Den svenska energimontern visar en stor bredd av innovativa energilösningar, från laddinfrastruktur till rökgasrening med energiåtervinning, smarta mätare och mycket mer. Vi nöjer oss inte med att bara ställa ut de svenska innovationerna. Vi vill också tydliggöra hur de bidrar med nytta i energisystemet", säger Ludvig Lindström, ansvarig för samlingsmontern på Energimyndigheten. Du hittar den svenska montern i hall 12, B49.

Vi tipsar: Upplev svensk-tysk forskning live

Missa inte att besöka monter B61 i hall 2. Där visar PMH Application Lab upp sig och sina lösningar. PMH är ett forskningscentrum på KTH som bedrivs i samarbete med tyska Fraunhofer och RISE. "Vår huvudattraktion är en live demonstration av vår svensk-tyska testbädd för smart produktion. Dessutom visar vi en helelektrisk lastbilsdrivlina samt innovativ teknik för tillverkningen av drivlinor till lastbilar", säger Dr. Jannik Henser, föreståndare för PMH Application Lab.

Foton: Deutsche Messe

30 år efter murens fall: Många fler svenska företag i Tyskland – fortsatt glest i östra delen8.11.2019 08:02:00 CETPressmeddelande

På bara fem år har antalet svenska företag som är etablerade i Tyskland ökat med runt 40 procent. Men medan huvudstaden Berlin och ekonomiskt starka delstater i södra och västra delen av landet lockat till sig allt fler svenskägda bolag tappar området som utgjorde det gamla Östtyskland mark. Det visar en analys som Tysk-Svenska Handelskammaren har gjort med anledning av att det gått 30 år sedan murens fall.