Hans-Joachim Rothenpieler ny utvecklingschef för AUDI AG

Hans-Joachim Rothenpieler tar över efter Peter Mertens som utvecklingschef för AUDI AG den 1 november. Peter Mertens, som tillträdde i maj 2017, har bett styrelsen om att få lämna sin tjänst av hälsoskäl.

Huvudkontor AUDI AG Ingolstadt

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG: “Vi beklagar djup att Peter Mertens lämnar Audis ledning. Vi respekterar bakgrunden till hans beslut och önskar honom full återhämtning. Hans-Joachim Rothenpieler är en erfaren expert som kommer att fortsätta den påbörjade transformationen inom Audis utvecklingsavdelning.”

Peter Mertens om sitt beslut: “De gångna 16 månaderna har vi påbörjat en omfattande transformation och framtidsinriktning inom den tekniska utvecklingsavdelningen. Det kräver en hög grad av koncentration som jag inte kan uppbringa i min situation. Hälsan och min familj har prioritet under den kommande tiden. Jag tackar alla inom Audi för deras insatser, deras stöd och det fina samarbete som jag har upplevt under den här tiden.”

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG : “Hans-Joachim Rothenpieler har en lång erfarenhet med flera ansvarsfulla positioner inom koncernen som kommer att hjälpa honom att snabbt komma in i hans nya roll inom Audi. Hans uppgift blir att fortsätta transformationen av utvecklingsavdelningen och driva utvecklingen inom elektrisk mobilitet.”

Hans-Joachim Rothenpieler har arbetat inom Volkswagen-koncernen sedan 1986 och har haft flera chefspositioner i gruppen, bl.a. som chef för fordonsutveckling inom Skoda, utvecklingschef inom Bentley och Volkswagen Commercial Vehicles. Sedan 2016 har Rothenpieler haft rollen som Head of Group Quality Management inom Volkswagen.

Huvudkontor AUDI AG Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.