Hans-Joachim Rothenpieler ny utvecklingschef för AUDI AG

Hans-Joachim Rothenpieler tar över efter Peter Mertens som utvecklingschef för AUDI AG den 1 november. Peter Mertens, som tillträdde i maj 2017, har bett styrelsen om att få lämna sin tjänst av hälsoskäl.

Huvudkontor AUDI AG Ingolstadt

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG: “Vi beklagar djup att Peter Mertens lämnar Audis ledning. Vi respekterar bakgrunden till hans beslut och önskar honom full återhämtning. Hans-Joachim Rothenpieler är en erfaren expert som kommer att fortsätta den påbörjade transformationen inom Audis utvecklingsavdelning.”

Peter Mertens om sitt beslut: “De gångna 16 månaderna har vi påbörjat en omfattande transformation och framtidsinriktning inom den tekniska utvecklingsavdelningen. Det kräver en hög grad av koncentration som jag inte kan uppbringa i min situation. Hälsan och min familj har prioritet under den kommande tiden. Jag tackar alla inom Audi för deras insatser, deras stöd och det fina samarbete som jag har upplevt under den här tiden.”

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG : “Hans-Joachim Rothenpieler har en lång erfarenhet med flera ansvarsfulla positioner inom koncernen som kommer att hjälpa honom att snabbt komma in i hans nya roll inom Audi. Hans uppgift blir att fortsätta transformationen av utvecklingsavdelningen och driva utvecklingen inom elektrisk mobilitet.”

Hans-Joachim Rothenpieler har arbetat inom Volkswagen-koncernen sedan 1986 och har haft flera chefspositioner i gruppen, bl.a. som chef för fordonsutveckling inom Skoda, utvecklingschef inom Bentley och Volkswagen Commercial Vehicles. Sedan 2016 har Rothenpieler haft rollen som Head of Group Quality Management inom Volkswagen.

Huvudkontor AUDI AG Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.