Hans-Joachim Rothenpieler ny utvecklingschef för AUDI AG

Hans-Joachim Rothenpieler tar över efter Peter Mertens som utvecklingschef för AUDI AG den 1 november. Peter Mertens, som tillträdde i maj 2017, har bett styrelsen om att få lämna sin tjänst av hälsoskäl.

Huvudkontor AUDI AG Ingolstadt

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG: “Vi beklagar djup att Peter Mertens lämnar Audis ledning. Vi respekterar bakgrunden till hans beslut och önskar honom full återhämtning. Hans-Joachim Rothenpieler är en erfaren expert som kommer att fortsätta den påbörjade transformationen inom Audis utvecklingsavdelning.”

Peter Mertens om sitt beslut: “De gångna 16 månaderna har vi påbörjat en omfattande transformation och framtidsinriktning inom den tekniska utvecklingsavdelningen. Det kräver en hög grad av koncentration som jag inte kan uppbringa i min situation. Hälsan och min familj har prioritet under den kommande tiden. Jag tackar alla inom Audi för deras insatser, deras stöd och det fina samarbete som jag har upplevt under den här tiden.”

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG : “Hans-Joachim Rothenpieler har en lång erfarenhet med flera ansvarsfulla positioner inom koncernen som kommer att hjälpa honom att snabbt komma in i hans nya roll inom Audi. Hans uppgift blir att fortsätta transformationen av utvecklingsavdelningen och driva utvecklingen inom elektrisk mobilitet.”

Hans-Joachim Rothenpieler har arbetat inom Volkswagen-koncernen sedan 1986 och har haft flera chefspositioner i gruppen, bl.a. som chef för fordonsutveckling inom Skoda, utvecklingschef inom Bentley och Volkswagen Commercial Vehicles. Sedan 2016 har Rothenpieler haft rollen som Head of Group Quality Management inom Volkswagen.

Huvudkontor AUDI AG Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.