Hans Sterte ny vice vd på Alecta

Hans Sterte utsågs på Alectas styrelsemöte den 14 mars till vice vd på Alecta. Han är idag chef för Alectas kapitalförvaltning, en tjänst han tillträdde under våren 2018.

Hans Sterte är född 1961 och har en ekonomexamen från Stockholms Universitet. Tidigare har han arbetat som chef för kapitalförvaltningen på Skandia och dessförinnan på Länsförsäkringar.

Katarina Thorslund fortsätter som vice vd och Chef Kund.

Jacob Lapidus, Chef Extern kommunikation & presschef
jacob.lapidus@alecta.se

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar 870 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,4 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.

Alectas beredningsnämnd drar tillbaka förslaget att nominera Lars Rohde till styrelseordförande. Carina Åkerström föreslås i stället som ny styrelseordförande.30.1.2024 16:24:01 CET | Pressmeddelande

Det har efter det att Lars Rohde föreslagits till ny styrelseordförande i Alecta kommit till beredningsnämndens kännedom att Rohde kommer acceptera att föreslås till en annan styrelse i närtid. Alectas beredningsnämnd gör bedömningen att dessa båda uppdrag inte är förenliga av konkurrensskäl. Därmed dras förslaget om Lars Rohde tillbaka inför extra överstyrelsemötet den 6 februari och i stället föreslås Carina Åkerström, tidigare VD för Handelsbanken. Nytt datum för extra överstyrelsemöte blir den 22 februari.