Hans Sterte ny vice vd på Alecta

Hans Sterte utsågs på Alectas styrelsemöte den 14 mars till vice vd på Alecta. Han är idag chef för Alectas kapitalförvaltning, en tjänst han tillträdde under våren 2018.

Hans Sterte är född 1961 och har en ekonomexamen från Stockholms Universitet. Tidigare har han arbetat som chef för kapitalförvaltningen på Skandia och dessförinnan på Länsförsäkringar.

Katarina Thorslund fortsätter som vice vd och Chef Kund.

Jacob Lapidus, Chef Extern kommunikation & presschef
jacob.lapidus@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar 870 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,4 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.

Många kombinerar redan pension med jobb6.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Alecta har låtit analysera över en halv miljon svenskars ekonomi och kan nu visa att var fjärde 70-åring och var tionde 77-åring jobbar i någon utsträckning. De flesta jobbar vidare helt frivilligt och anger stimulerande arbetsuppgifter som främsta skäl. Samtidigt påbörjas pensioneringsprocessen redan vid 61 år för många, då fler och fler börjar kombinera pension med jobb. Källa: SCB, bearbetning Alecta Alectas analys har utgått från deklarerade inkomster från inkomstskatteåret 2016. Sedan har dessa delats upp i arbets- och pensionsinkomst. Sammantaget ger det en helt ny bild av hur pensioneringen går till. Fredrik Palm, chef för Produkt och analyschef på Alecta kommenterar: ”Detta visar klart och tydligt att pensionering inte sker över en natt. Det är en process som för många pågår under ett decennium. Det faktum att var fjärde 70-åring jobbar i någon utsträckning tycker jag är slående.” Vidare anges de två vanligaste skälen till att jobba efter pensionsåldern vara stimulerande arbets