Hans Tjernström Carraro ny kommunikationschef för Svensk Handel
- Det känns fantastiskt spännande att få ta sig an den här rollen. Handeln är en otroligt intressant bransch i ständig framåtrörelse. Svensk Handel ska vara en stark kraft i debatten och sätta handelns frågor på agendan, säger Hans Tjernström Carraro.
Hans kommer närmast från rollen som presschef för Svensk Handel och har arbetat i organisationen sedan 2010. Han gick Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram för framtida ledare 2015.
- Jag är väldigt glad att Hans vill axla det här ansvaret. Han är en trygg lagspelare som har en gedigen kunskap om handelns frågor och samtidigt en både djup och bred kommunikativ kompetens, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
- Vi har haft en väldigt gedigen rekryteringsprocess med fantastiskt många kvalificerade kandidater. Det är verkligen ett fint kvitto till Svensk Handels attraktivitet som arbetsgivare. Men Hans Tjernström Carraro har stuckit ut med sitt engagemang, sitt kunnande och en stark vilja att driva förändringsarbete.
- Handeln som bransch och därmed Svensk Handel som organisation befinner sig på en förändringsresa. Jag är otroligt taggat på att vara en del i arbetet med att kalibrera Svensk Handel så att vi maximerar nyttan för våra medlemmar både nu och i framtiden, säger Hans Tjernström Carraro.
Hans Tjernström Carraro tillträder tjänsten som kommunikationschef den 29 augusti i år. I samband med detta lämnar också Martin Kits rollen som tf. kommunikationschef.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum