Hansson och Sundahl delade på segrarna när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade Norge
Robin Hansson och Lukas Sundahl var förarna som tog med sig flest poäng från Norge. I sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) vann Hansson det inledande racet sedan han bromsat sig förbi Sundahl, som hade pole position, och tagit ledningen redan på det första varvet.
I det andra avancerade Hanson, som tävlar för Fragus Motorsport, från fjärde till andra plats, bland annat genom att köra om Lars-Bertil Rantzow.
– Jag är nöjd med min prestation. Etta och tvåa här, tre vinster och en andraplats i de två inledande deltävlingarna i mästerskapet! Det är gött, konstaterade en belåten göteborgare.
Viktig seger
Lukas Sundahl, Sundahl Racing, var också ganska nöjd när han vände åter till Växjö. Han lyckades visserligen inte förvalta båda sina pole positions, men med tre bonuspoäng (två för pole position och en för snabbaste varv) tog han in två poäng på Hansson i tabellen.
– På den våta banan i det första heatet tror jag att vi hade lite fel lufttryck för Robin var helt enkelt snabbare på det inledande varvet. Dessutom fick jag för mycket hjulspinn i hårnålen och blev därför ett ganska lätt byte för honom i nästa kurva, sa Sundahl, som alltså tog revansch i det andra heatet.
Där ryckte han åt sig en ganska stor lucka, men när Pontus Fredricsson försvann i en attack på Lars-Bertil Rantzow om andraplatsen tappade han hela försprånget eftersom säkerhetsbil kallades ut på banan.
– Vad jag tänkte i det läget vill jag inte säga, men även om min omstart inte var optimal var den tillräckligt bra. Skönt och viktigt med säsongens första seger.
Tuff teamkamp
Bakom Hansson och Sundahl bokfördes Roar Lindland för bästa resultat genom en tredje- och en fjärdeplats. Teamkompisen i WestCoast Racing, Hugo Nerman, var nästan lika vass med en fjärde- och en femteplats. I det inledande heatet gick de en ganska tuff men publikfriande kamp om tredjeplatsen.
– Årets första pallplats satt långt inne, log Lindland som kommenterade sin teamkompis körning på följande sätt:
– Han är ung, han är het. Emellanåt för het, men det gick ju bra.
Nerman gjorde flera försök att ta sig förbi, men lyckades inte fullt ut.
– Jag kände att jag hade snabbare speed genom hela racet, men den här banan är lite lurig att köra om på för det finns inte så många ställen. Vi var ganska nära tidvis, men ibland fick jag backa av lite för att lugna ner däcken igen, sa han.
Teamchefen i WestCoast Racing, Dick Jönson Wigroth, uppskattade inte riktigt de tuffa tagen mellan Lindland och Nerman. På frågan om de inte har teamorder i WRC svarade han minuterna efter målgång:
– Jo, nu har vi det.
Marklund ny trea
Trots de fina placeringarna lyckades varken Nerman eller Lindland slå sig upp på pallplats i tabellen. Där parkerar i stället Anton Marklund, Marklund Motorsport. Anton följde upp den fina premiären på Ring Knutstorp med placeringarna fem och sex på Rudskogen Motorsenter.
För Pontus Fredricsson, succéman med kvalvinst och dubbla andraplatser i Skåne, gick det inte lika bra. Han fick nöja sig med sjätte plats i det första heatet och åkte alltså av och bröt det andra.
Vilket race, Andersson!
I Porsche Approved Cup för Porsche 911 GT3 Cup (991 I) var Hugo Andersson, PWR Racing Customer Team, söndagens man. Nionde plats totalt och klasseger i det första heatet följde han upp med en smått fantastisk prestation i det andra. På grund av ett tekniskt fel tvingades han starta sist i det 22 bilar stora startfältet. I mål var han ändå tolva och tvåa i Porsche Approved Cup.
– Det kändes bra. Jag vet inte hur det gick till eller vad jag gjorde. Jag såg bara framåt. Även om jag fick starta sist var det här ett av de roligare racen jag kört i Porschen, log Hugo.
De fina raceplaceringarna innebar att han övertog ledningen från Patrik Skoog, PFI Racing (tvåa och fyra i klassen på Rudskogen) i tabellen. Trea, bara fem poäng efter Andersson, är Fredrik Ros, Steber Racing, klassvinnare i det andra heatet.
– Det gick bättre på slicks när det var torrt, sa Ros och syftade givetvis på sin vilda chansning att efter morgonens regn inte köra dagens inledande heat på regndäck.
Trea i Porsche Approved Cup är Emil Heyerdahl, kvalets stora överraskning med en sjundeplats i Q1 och avancemang till Q2. I racen lyckades han inte lika bra, men fjärde och femte plats i klassen var ändå helt okey.
Tätt i toppen
I Masters Cup är det stenhårt i toppen på tabellen efter helgens tävling. Både Lars-Bertil Rantzow och Magnus Öhman, teamkompisar i Mtech Competition, har nämligen 72 poäng.
Öhman inledde bäst med sjunde plats och klasseger i det första racet.
– Men där hade jag en hel del tur eftersom Lars-Bertil Rantzow, som startade längst fram av oss, blev påkörd redan i den andra kurvan. Det är alltid roligare att köra om det, sa Öhman.
Från femte startruta hade Rantzow självklart hoppats på mer än den 19:e plats det nu blev, men i det andra racet kunde ingen stoppa honom. Där blev 59-åringen från Båstad trea bakom Robin Hansson och Lukas Sundahl.
– Skönt att få lite revansch efter vad som hände i det första heatet. Trea totalt är inte illa av en Master-gubbe, log skåningen.
Personbästa av Nærsnes
Lite i det tysta svarade Ole William Nærsnes för sin bästa placering hittills i Porsche Carrera Cup Scandinavia genom att bli sjua totalt i det andra racet.
– Jag fick till en superstart och tog många placeringar redan där. Sjunde plats här är inte bara mitt bästa resultat i Porsche Carrera Cup, det är det bästa jag gjort någonsin. Mitt mål nu är att hålla mig kvar på den här nivån. Jag brukar vara stark i race men måste förbättra mig i kval. Det är vad jag får jobba med, sa Nærsnes som också var elfte man i det första heatet på hemmaplan.
Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Rudskogen Motorsenter 19 maj 2019.
Race 1.
1. Robin Hansson, Fragus Motorsport, 17:55.324
2. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, +1.190
3. Roar Lindland, WestCoast Racing, +1.978
4. Hugo Nerman, WestCoast Racing, +2.499
5. Anton Marklund, Marklund Motorsport, +11.100
6. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, +12.104
7. Magnus Öhman (M), Mtech Competition, +12.765
8. Christoffer Bergstrom (M), Team Pampas, +13.706
9. Hugo Andersson (A), PWR Racing Customer Team, +18.432
10. Patrik Skoog (A), PFI Racing, +20.633
11. Ole William Nærsnes, Jaffa Racing, +23.117
12. Edvin Hellsten (A), Nova Racing, +24.196
13. Emil Heyerdahl (A), Team Greenpower, +26.851
14. Thomas Karlsson (M), Mtech Competition, +27.405
15. Roger Hermansen (A), Hermansen Racing, +38.069
16. Franck Århage (A), Arhage Motorsport, +43.685
17. Hampus Hedin, Fragus Motorsport, +57.066
18. Krister Andero (M), Prido Racing, +57.352
19. Lars-Bertil Rantzow (M), Mtech Competition/Porsche Center Hbg, +1:03.086
20. Johan Andersson (M), Fragus Motorsport, +1:25.535
21. Fredrik Ros (A), Steber Racing, +1:29.053
22. Paul Blomqvist (A), Marklund Motorsport, +1 Lap
Race 2.
1. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, 21:25.566
2. Robin Hansson, Fragus Motorsport, +1.013
3. Lars-Bertil Rantzow (M), Mtech Competition/Porsche Center Hbg, +1.740
4. Roar Lindland, WestCoast Racing, +2.892
5. Hugo Nerman, WestCoast Racing, +3.570
6. Anton Marklund, Marklund Motorsport, +4.039
7. Ole William Nærsnes, Jaffa Racing, +5.204
8. Magnus Öhman (M), Mtech Competition, +5.544
9. Christoffer Bergstrom (M), Team Pampas, +6.929
10. Fredrik Ros (A), Steber Racing, +8.384
11. Thomas Karlsson (M), Mtech Competition, +8.788
12. Hugo Andersson (A), PWR Racing Customer Team, +10.159
13. Roger Hermansen (A), Hermansen Racing, +11.159
14. Patrik Skoog (A), PFI Racing, +15.225
15. Emil Heyerdahl (A), Team Greenpower, +15.347
16. Paul Blomqvist (A), Marklund Motorsport, +15.560
17. Edvin Hellsten (A), Nova Racing, +16.125
18. Franck Århage (A), Arhage Motorsport, +18.858
19. Krister Andero (M), Prido Racing, +19.667
20. 44, Hampus Hedin, Fragus Motorsport, +20.193
DNF Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport
DNF Johan Andersson (M), Fragus Motorsport
Ställningen i mästerskapet efter 2 av 7 deltävlingar
1. Robin Hansson, 81 poäng
2. Lukas Sundahl, 72
3. Anton Marklund, 52
4. Hugo Nerman, 48
5. Pontus Fredricsson, 47
6. Roar Lindland, 42
7. Lars-Bertil Rantzow, 34
8. Magnus Öhman, 30
9. Christoffer Bergström, 30
10. Patrik Skoog, 18
11. Ole William Næresnes, 17
12. Fredrik Ros, 17
13. Hugo Andersson, 17
14. Thomas Karlsson, 16
15. Emil Heyerdahl, 14
16. Edvin Hellsten, 7
17. Roger Hermansen, 4
18. Franck Århage, 2
19. Paul Blomqvist, 0
20. Krister Andero, 0
21. Hampus Hedin, 0
22. Johan Andersson, 0
Porsche Approved Cup
1. Hugo Andersson, 69
2. Patrik Skoog, 67
3. Fredrik Ros, 64
4. Emil Heyerdahl, 62
5. Edvin Hellsten, 52
6. Roger Hermansen, 46
7. Franck Århage, 42
8. Paul Blomqvist, 8
Masters Cup
1. Lars-Bertil Rantzow, 72
2. Magnus Öhman, 72
3. Christoffer Bergström, 68
4. Thomas Karlsson, 58
5. Krister Andero, 46
6. Johan Andersson, 34
Nyckelord
Kontakter
Jerker Johansson
Tel:070-63 06 582jerker.johansson@carreracup.seBilder
Om
Porsche Carrera Cup Scandinavia startades år 2004 och är Porsches officiella Carrera Cup-mästerskap i Skandinavien. Mästerskapet drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport.
Förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022 kör Porsche 911 GT3 Cup (992) eller Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Den sistnämnda modellen har också en egen klass i mästerskapet: Porsche Approved Cup.
2022 års mästerskap, som är det 19:e i ordningen, omfattar sex deltävlingar – fem i Sverige och en i Norge – och 14 race. Premiären körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp 13-14 maj och finalen på Mantorp Park 30 september-1 oktober.
Sedan starten 2004 har Lukas Sundahl, som är regerande mästare, vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia fyra gånger. Tre titlar har Robin Rudholm, Jocke Mangs och Johan Kristoffersson.
Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche Carrera Cup Scandinavia
Ola Nilsson ny Porsche Carrera Cup-mästare efter finaldrama på Mantorp Park23.9.2023 19:47:04 CEST | Pressmeddelande
Den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia är över. Den fick ett dramatiskt och publikfriande slut på Mantorp Park. Inför närmare 10.000 åskådare bröt Ola Nilsson Lukas Sundahls fem år långa segersvit och erövrade på köpet SM-guldet för GT-bilar – Helt sjukt! Jag är så himla glad, sa Nilsson och avslöjade att han inte kommer att försvara sin titel kommande säsong. Då ska försäljningschefen på Porsche Center Malmö ta hand om sin familj och sälja bilar.
Förartrio i titelkamp när Porsche Carrera Cup Scandinavia ska avgöras21.9.2023 14:12:00 CEST | Pressmeddelande
Lukas Sundahl, Hampus Ericsson eller Ola Nilsson? Vem vinner Porsche Carrera Cup Scandinavia och SM-guldet i GT-racing på Mantorp Park på lördag? Femfaldige mästaren Lukas Sundahl toppar tabellen och har bäst utgångsläge, men Ericsson och Nilsson är mer än segersugna. Räkna med en spännande, oviss och dramatisk upplösning på den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Önskerepris för Ola Nilsson i Porsche Carrera Cup Scandinavia9.9.2023 18:34:26 CEST | Pressmeddelande
Ola Nilsson vann alla tre race i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen Motorsenter i Norge. Den framgången tog honom tillbaka till titelkampen i mästerskapet. Med bara finalen på Mantorp Park kvar i kalendern är Nilsson trea i tabellen, 15 poäng bakom ledande Lukas Sundahl. Mellan sig har de båda Hampus Ericsson.
Kan Ericsson erövra Porsche Carrera Cup-titel med Sundahls guldmetod?6.9.2023 10:23:35 CEST | Pressmeddelande
Snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Där har ni receptet som tagit Lukas Sundahl till fem raka titlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu utmanas mästaren av Hampus Ericsson vars taktik hittills den här säsongen varit: snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Ska Ericsson lyckas besegra Sundahl med mästarens egen guldmetod?
Hampus Ericsson i Porsche Carrera Cup-topp efter händelserikt Kanonlopp19.8.2023 19:41:30 CEST | Pressmeddelande
Hampus Ericsson lyckades bäst när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade klassiska Kanonloppet på Gelleråsen Arena i Karlskoga. 21-åringen från Kumla vann det inledande racet och slutade tvåa i det andra, en prestation som innebar att han gick om och förbi femfaldige mästaren Lukas Sundahl i tabelltoppen med två deltävlingar kvar. – Att åka här ifrån i mästerskapsledning var planen, log en belåten Ericsson efteråt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum