Hantera nya stambanor utanför den nationella transportplanen

Den 28 februari ska Trafikverket slutredovisa sitt uppdrag om nya stambanor. – Genom att hantera nya stambanor utanför den nationella transportplanen har regeringen möjlighet att initiera ett verkligt initiativ med fokus på hållbara transporter, skriver Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen, i Ny Teknik.
Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Enligt Elmsäter-Svärd behöver det offentliga ta ansvar som stor beställare för att få till ett paradigmskifte mot mer hållbara transporter.

– Bropelarjärnvägar kan konstrueras med bra förutsägbarhet av såväl kostnad som tid för färdigställande. Att använda den tekniken för nya stambanor skulle göra verklig skillnad. Lösningen innebär att färdigställandet av en hel sträcka går snabbare, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.