Hantera nya stambanor utanför den nationella transportplanen

Den 28 februari ska Trafikverket slutredovisa sitt uppdrag om nya stambanor. – Genom att hantera nya stambanor utanför den nationella transportplanen har regeringen möjlighet att initiera ett verkligt initiativ med fokus på hållbara transporter, skriver Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen, i Ny Teknik.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Enligt Elmsäter-Svärd behöver det offentliga ta ansvar som stor beställare för att få till ett paradigmskifte mot mer hållbara transporter.

– Bropelarjärnvägar kan konstrueras med bra förutsägbarhet av såväl kostnad som tid för färdigställande. Att använda den tekniken för nya stambanor skulle göra verklig skillnad. Lösningen innebär att färdigställandet av en hel sträcka går snabbare, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.

Byggbranschen i regeringsmöte om materialförsörjningen30.8.2021 09:34:15 CEST | Pressmeddelande

I dag träffar bygg- och anläggningsbranschen bostadsminister Märta Stenevi (MP) för att diskutera sårbarheter inom materialförsörjningen. Byggföretagen vill se politiskt ledarskap och ökad beredskap. – Kalk, trä och stål har lagt grunden till Sveriges välstånd. Nu tornar parallella orosmoln upp sig i industrin. Cementkrisen och elkrisen kräver ett bredare synsätt än stuprörsperspektivet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.