Hantering av ris som inte får eldas i majbrasorna

Länsstyrelsen i Östergötland har utökat eldningsförbudet som nu även gäller valborgsmässoeldarna. För att minimera risken för nedskräpning och brandspridning är det också viktigt att majbrasan inte ligger kvar. Det går bra att lämna riset till Tekniska verken i Linköping.

Dock är det viktigt att majbrasan enbart består av klipp från buskar och träd - den får inte innehålla rötter och jord - och är fri från övrigt trä för att det ska vara kostnadsfritt.
Om man kommer med lastbil eller traktor, med eller utan släp lämnas det på Gärstad avfallsanläggning (Gärstadsvägen 1A).

Mindre mängder som körs med personbil, med eller utan släp, går bra att lämna på Gärstad återvinningscentral.

Att lämna rent ris, oavsett mängd, är kostnadsfritt.

Består majbrasan av annat än ris finns information om hantering och prisuppgifter här

Tony Borg, avdelningschef Energi, Tekniska verken, 013-20 81 53
Tony.Borg@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se