Hantverk skapar lyster på fasaden i Einar Mattssons kvarter Liden

Mitt i en sväng, på en gata i Sundbybergs centrums yttre delar, så tornar ett spektakulärt hus upp sig mellan trädtopparna. Där finns ett flerfamiljshus i souterräng som Einar Mattsson äger. Huset har nyligen genomgått en renovering, efter årtionden av slitage.

Hela insidan är nu uppstärkt och uppfräschad för att hålla i minst femtio år till för kommande generationer. Fasaden lät man vara vid renoveringen, liksom balkonger, fönster och dörrar eftersom de inte var lika illa åtgångna som avloppsstammar, kök och badrum. Efter renoveringen njöt hyresgästerna av insidans nyvunna charm, även om utsidan inte riktigt hängde med.

Fastighetsförvaltaren Kim Norén berättar:
— En dag släppte en bit av putsen och insatser gjordes för att säkra att inte mer puts skulle kunna falla av. Den framtida inplanerade omputsningen av fasaden 2027 fick jag tidigarelägga. Fasaden nätades tillfälligt in och förbereddes för omgörning.

Fasadrenoveringen
John Magnusson, projektledare på Einar Mattsson, fick uppdraget att genomföra arbetet. Efter samtal med erfarna konsulter kring byggnadsvård och kravställan från fastighetschefen Martin Fors fick John så småningom igenom bygglovet för att få återställa det ursprungliga utseendet från när huset byggdes. Det hade blivit dags för den avancerade och kostsamma fasadrenoveringen som kvarteret Lidén behövde. Digitalt möte med hyresgästerna arrangerades och genomfördes med stor uppslutning där John berättade hur och när arbetet skulle ske.

Gamla hållbara hantverksmetoder även på 2020-talet
Fasaden på Liden har flera färgfält. Runt varje fönster är den huvudsakliga fasadfärgen med en vit ram runt. På kortsidan av huset en annan gul nyans. För att kunna putsa fasaden i olika färger, byggde man lister och reglar vid alla kanterna så att putsfärgerna inte skulle blandas samman. Rivputs, eller terrasit som den också kallas, är slitstark och tålig och passar därför vårt klimat. Det används en särskild teknik för att få den att fästa och beroende på hur den är blandad, så får den ett särskilt skimmer i solljus. Här var Einar Mattsson extra noga med att återställa huset med den infärgning av putsen som huset hade när det uppfördes 1957.

Projektledaren John Magnusson kommenterar nu det färdigställda resultatet:
—
Det har blivit så fint. Det hus som tidigare knappt syntes lyser nu upp kvarteret och är nu lika fint utvändigt som invändigt. Vi har även bytt ut dörren på baksidan till en hållbar i ek. Även balkongerna har nu originalutseende och vi har satt in energiglas i de nyrenoverade fönstren med träkarmar. Det har varit ett nöje "att få lysa upp den här gamla pärlan”.

Även fastighetschef Martin Fors är nöjd:
—
Ett hus med den här ovanliga specialutmaningen i fasaden har nu landat i ett jättefint resultat. Ett långsiktigt företag som Einar Mattsson som alltid strävar efter att renovera våra hus i tidstypisk anda är särskilt tacksamma över de hantverkare som finns kvar som fortfarande kan utföra dessa gamla hållbara tekniker för fasad och fönster.

Stolta hyresgäster
Hyresgäster har nu efter avslutat arbete spontant skickat meddelanden till både projektledaren och förvaltaren hur fint det blivit och hur stolta de är över att bo i huset nu. Det är dags att ostört få njuta av sitt boende. Huset med den skimrande fasaden.

”Det är väldigt mycket som händer hela tiden i vår koncern som både bygger, äger, utvecklar och förvaltar” — fredagsporträttet med Marcus Asp8.3.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

En onlinesplare i världsklass hanterar våra hyresgästers och kunders frågor med finess. Marcus Asp är killen med det alltid glada leendet som jobbar hårt för att kunna ge bra service i telefon, i e-posten och i sina administrativa uppgifter. Vad han har för koppling till Björn Borg får du veta om du läser dagens fredagsporträtt:

Ökat återbruk i äldre fastighet på Södermalm6.3.2024 05:55:00 CET | Nyheter

Att återanvända material, är inte så enkelt som det kan tyckas. När fastighetsägare renoverar görs det för att delar i en fastighet och framförallt dess innehåll är tekniskt slut. Efter år med lappande och lagande så behöver saker bytas ut helt för att hålla för minst 50 år framåt. Att göra återbruksinventeringar – vad som är möjligt att återanvända och inte – gör Einar Mattsson vid sina renoveringar. Ett komplext arbete där stor kunskap krävs.