​Hantverkarbrist både i Sverige och globalt

För femte året i rad toppar utbildade hantverkare listan över världens mesta bristyrken. Företagen i både Europa och USA letar med ljus och lykta efter utbildad arbetskraft inom merparten av hantverksyrkena och även i Sverige har vi fortsatt stora problem med att fylla luckorna. Mer än var tredje svensk arbetsgivare uppger att de inte hittar den kompetens de söker, men hos oss ligger hantverkare på andra plats på årets lista efter säljare som det just nu råder störst brist på.

40 procent av de 42 000 arbetsgivare som tillfrågats världen över uppger att de har svårigheter att hitta rätt kompetens, och Sverige ligger med 36 procent nära genomsnittet. Som skäl till att man inte hittar rätt kompetens uppger var tredje svensk arbetsgivare att det saknas relevant erfarenhet, tätt följt av det faktum att man inte hittar personer med rätt fackkunskaper.

-Nu gäller det för företagen att vidareutbilda och utveckla befintliga medarbetare i betydligt större utsträckning och mer systematiskt än tidigare, vilket tre av fyra svenska arbetsgivare nu faktiskt gör enligt årets undersökning. Men parallellt måste vi utbilda fler hantverkare och samtidigt hitta flexibla lösningar så företagen kan anställa både unga och seniora hantverkare på ett smidigt sätt, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Av de svenska arbetsgivarna uppger alltså 75 procent att de jobbar med att erbjuda fortbildning och annan typ av utveckling för att möta kompetensbristen, men samtidigt säger 41 procent att de måste rekrytera externt för att möta behoven. Däremot är det relativt få som löser problemet med höjda löner eller andra förmåner.

De största bristyrkena i Sverige 2016:

1. Säljare
  2. Utbildade hantverkare
  3. Tekniker
  4. Finans- och redovisningspersonal
  5. Chaufförer
  6. IT-personal
  7. Ingenjörer
  8. Hotell- och restaurangpersonal
  9. Mellanchefer
  10. Lärare

För mer information kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.