Hantverket sätter sin prägel på de nya produkterna i Skansens kollektion

Skansenljusstake. Foto: Michael McLain.

Under 2015 lanserades en kollektion av heminredningsprodukter med inspiration och mönster från folkdräkter och textilier i Skansens Klädkammare. De blev snabbt populära i Skansens butiker och webbshop.

Nu har nya produkter tagits fram i Skansenbutikens kollektion, inspirerade av hantverkskunnandet på Skansen och typiskt svenska material och mönster. Nästa lansering inspireras av svenskt järn, norrländskt läder och spetsmönster från en Dalahätta.

Järndamen är en ljusstake där förlagan är en utsmyckning på Skansenbutikens fasad, skapad av en av Skansens egna smeder. Plånböcker i läder tillverkas av renskinn och knyter an till den samiska slöjdtradition som går igen i många av butikens tidigare produkter. Spetsmönstret på tunnbrödsasken är både en hommage till svensk slöjd och det stora intresset för mathantverk som återspeglas i Skansens ofta utsålda hantverkskurser i Bagarstugan. Här kan man vara med och baka sitt tunnbröd i vedeldad ugn eller handla det färdigt, men lika gott, i Skansenbutiken.

– Vi fortsätter att hämta inspiration ur våra samlingar och skapa nya spännande produkter. Det är stimulerande att vi på det här sättet kan ge alla möjligheten att ta del av vårt gemensamma kulturarv och skapa ökat intresse för hantverket, säger Anna Bodén, enhetschef - försäljning på Skansen.

Skansenljusstake. Foto: Michael McLain.
Ljusstake i järn Foto: Michael McLain
Plånbok i renskinn. Foto: Michael McLain
Tunnbröd Foto: Michael McLain
Börs i renskinn. Foto: Michael McLain

För mer information på Skansen:

Anna Bodén, enhetschef försäljning på Skansen, 0708 - 19 65 58
Maria Torén, Kommunikations- och marknadschef, 0709 - 48 99 90
Christina Hamnqvist, pressekreterare, 0729 - 83 79 55
Pressdesk 0708 - 49 92 00

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.