Jämtkraft

Happy happy-lösningar bakom Kivras framgång

Dela
Anna Bäck är vd för företaget bakom Sveriges digitala brevlåda, Kivra. Med en sanslös tillväxt där tusentals nya kunder strömmar in varje dag och 150 nya avsändare varje vecka vet hon hur produkten tillför värden för alla i ekosystemet. – Vi jobbar väldigt mycket med happy-happy-lösningar som är ännu mer än win-win. Lösningarna ska hjälpa alla, säger hon.
Anna Bäck
Anna Bäck

Förståelsen för vad alla aktörer i ekosystemet efterfrågar är en av nyckelfaktorerna bakom Kivras framgång.

– Vi jobbar väldigt mycket med att förstå drivkrafterna och behoven både hos konsumenten och för alla de som skickar information till sina konsumenter, säger Anna Bäck.

Kivra har momentum nu med väldigt stark tillväxt och nästan fyra miljoner kunder. Företaget har snabbt blivit ett av Sveriges digitala flaggskepp, men det gick inte över en natt. Bakom idén ligger uthålliga ägare och idogt arbete under många år för att komma dit man är i dag. Uthålligheten är central och det gäller att hela tiden jobba med att vara relevanta när konkurrensen drar från alla håll.

– I den digitala miljön jämför konsumenter tjänster över olika branscher. Alla aktörer ligger som en app i din telefon så du jämför inte din bank med din bank, utan du jämför din bank och Kivra med Spotify och andra tjänster. Det blir viktigt att hela tiden se till att användarupplevelsen är riktigt bra. Det gäller att konstant vara på tå och vara bäst i klassen, säger Anna Bäck.

Hon har inte själv arbetat i energibranschen men tror att energiföretag har en rejäl utmaning i att knyta en stark relation med sina kunder.

– Energibranschen är en av de otacksamma branscherna, så länge det funkar så tar alla det för självklart. Det är inte så att alla blir jätteglada varje gång de tänder lampan och den funkar. Så det är en utmaning att bygga en nära relation och att folk verkligen gillar sitt energibolag.

Hur ska energiföretagen börja bygga relationerna?

– Det gäller att både ha en stark vision om vad man vill göra och att visa att den är på riktigt. I dag går det inte att bara kommunicera och inte göra det man kommunicerar. Äkthet är viktigt.

Energibranschen står i en stor förändring och då är bra ledarskap mycket betydelsefullt. Anna Bäcks erfarenhet är att du behöver vara modig som ledare.

– Det krävs väldigt mycket mod för att våga driva förändringen och skapa nya affärsmodeller, att börja samarbeta med nya aktörer och att hitta vad vill vi på riktigt vara om 10-15 år och också våga ta sig dit. Det gäller att inspirera andra inom företaget att göra det, men att också föregå med exemplet och visa vägen och verkligen genomföra vägen, säger hon.

Lyssna i mobilen

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på Spotify, iTunesAcast och PodBean.

För att se videon från www.podbean.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.27. Kundvärde skapar Kivras digitala succé (Original)

Kontakter

Bilder

Anna Bäck
Anna Bäck
Ladda ned bild

Om

Jämtkraft
Jämtkraft
Kyrkgatan 21
83125 Östersund

063-14 90 00https://www.jamtkraft.se

Jämtkraft erbjuder hållbara energilösningar utifrån vår verksamhet inom elhandel, elproduktion, elnät och fjärrvärme. Vi ägs av tre kommuner i Jämtland; Östersund, Krokom och Åre och vi säljer el i hela Norden, både till privat- och företagskunder. Den el vi producerar själva kommer till hundra procent från förnybara energikällor såsom sol, vind, vatten och skog.

Följ Jämtkraft

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Jämtkraft

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye