Här är All Star Team efter dam-VM i bandy

Dam-VM i bandy 2022 är slutspelat och Sverige, som gick obesegrade genom turneringen, tog hem guldet för tionde gången i mästerskapets historia. Turneringen visade upp teknisk, fartfylld och snygg bandy i världsklass där många spelare, ur samtliga deltagande nationer, visade fantastiska prestationer.

En jury har utsett All Star Team ur Grupp A och Grupp B.

Utmärkelserna delades ut vid avslutningsbanketten i Växjö Konserthus söndagen den 27 mars.

All Star Team ⭐

Målvakt

Grupp A Tytti Segerman #12 Finland

Grupp B Kai-Liis Kalmus #41 Estland

Försvarare

Grupp A Rebecca Draper #3 USA

Grupp B Chanel Gilomen #2 Schweiz

Mittfältare

Grupp A Joanna Nykänen #21 Finland

Grupp B Ila Hobbins #21 Storbritannien

Forward

Grupp A Tilda Ström #20 Sverige

Grupp B Saga Hartley #33 Storbritannien

MVP (Most Valuable Player)

Grupp A Ida Friman #7 Sverige

Grupp B Amanda Andreasson #8 Estland

Bästa målskytt

Grupp A Tilda Ström #20 Sverige

Grupp B Saga Hartley #33 Storbritannien

Stor Tjej

Svenska landslagets målvakt, Pernilla Elardt - Östh får utmärkelsen Stor Tjej.

För att bli en Stor Tjej/Stor Grabb måste man få ihop ett visst antal poäng enligt fäljande poängberäkning: A-landskamp 1 p, VM-guld 2 p, F-landskamp 0,5 p, VM-guld för F17 och F19 1 p, SM-guld 1 p.

En uppdatering av poängräkningen för Stora Tjejer har gjorts med hänsyn till det ökade antalet landskamper under 2000-talet.

Kraven på antalet poäng för spelarmärket höjdes från 20 poäng till 40 poäng 2012 mot bakgrund av att F-landskamper ska räknas, och att det spelas flera landskamper efter införandet av VM 2004.

Pernilla Elardt - Östh Foto: Gert Holmér
Tilda Ström Foto: Gert Holmér
Ida Friman Foto: Gert Holmér

Valberedningen presenterar förslag till styrelsen - Hon kan bli Svenska Bandyförbundets nya ordförande19.5.2022 14:12:57 CEST | Pressmeddelande

Fem nya ledamöter föreslås till Svenska Bandyförbundets styrelse var av Gisela Stockhaus, Västerås, föreslås bli första kvinnliga ordföranden. Gisela Stockhaus, mångårig ordförande i Västerås SK Bandy, föreslås av valberedningen att väljas till ny ordförande när Svenska Bandyförbundet har sitt förbundsmöte den 11 juni. Till den nio personer starka förbundsstyrelsen föreslås ytterligare fyra nya ledamöter.

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.