Här är apoteksvarorna stockholmarna vill få hem snabbast

Möjligheten att få apoteksprodukter hemlevererade med expressleverans utnyttjas flitigt av stockholmarna. Det visar nätapoteket MEDS nya statistik. Produkterna som helst beställs med expressfart är förkylningsfavoriterna.

Nätapoteket MEDS erbjuder alla sina Stockholmskunder leverans med MEDS Mega-Express, en tjänst där produkterna levereras hem inom 1–2 timmar. De flesta expressbeställningar innehåller egenvårdsvaror, som exempelvis smärtstillande och covidtest.Och när MEDS sammanställer vilka av dessa egenvårdsvaror som är populärast att beställa med expressleverans, syns en tydlig trend.

– Det är helt klart smärta och förkylningssymtom som man snabbast vill ha hjälp med. Expressleveranserna har varit extra uppskattade under pandemin, då kunderna har sluppit att trängas i butikslokaler, säger Carl Jansson, CMO på MEDS.

Produkter kopplade till feber, smärta och förkylning toppar listan. Medan andra storsäljare som till exempel hudkräm och vitaminer däremot inte hör till vad kunderna vill ha snabbast hem. Den huvudsakliga kundgruppen är kvinnor mellan 25 och 34 år, medan de män som handlar mest är mellan 25 och 44 år.

– Online är det nya normala. Våra kunder har uppskattat expressleveransen från start, men i pandemitider har de fått extra fart. Det ser man om inte annat på antalet covidtester vi sålt, säger Carl Jansson, CMO på MEDS.

MEDS Mega-Express-leveranser utförs i samarbete med Airmee. Airmee jobbar aktivt med att stå stor del som möjligt ska ske med fordon som inte släpper ut koldioxid. De utsläpp som ändå sker klimatkompenseras via företaget Zeromission.

Topplista – apoteksvarorna som stockholmarna vill ha med expressfart

1. Alvedon, tablett 500 mg
  2. Paracetamol Orifarm, tablett 500 mg
  3. Ipren, tablett 400 mg
  4. Alvedon Novum, tablett 500 mg
  5. Ibuprofen Orifarm, tablett 400 mg
  6. Gibson Medical Covid, självtest för pågående infektion
  7. Otrivin Menthol, nässpray
  8. Alcogel, 60 ml
  9. Boson Covid-19, självtest för pågående infektion
  10. Topz bomullsrondeller

Listan baseras på egenvårdsprodukterna som oftast beställs med AirMee MEGA Express, från MEDS.SE (2021)

Några av produkterna som stockholmarna vill få hem med blixtfart.

MEDS – Det Mobila Apoteket

MEDS är ett onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket som har kundens i fokus. Vårt mål är att bli hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel till dig själv, din familj och ditt djur. Det uppnår vi genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen med ett mycket stort utbud produkter, personlig rådgivning 08–22 alla dagar i veckan och blixtsnabba leveranser direkt dit du är - även sena kvällar och helger. Efter MEDS lansering 2018 har vi vuxit snabbt och är nu runt 140 anställda.