Här är årets Bris-idoler

Bris skickar ut över 100 000 idolkort till landets sjätteklassare för att visa att även stora idoler har varit små. Bris-idolerna bryter tystnaden och berättar om utsatthet och ensamhet under uppväxten. Årets idolkort kommer även ställas ut i en stor utställning, producerad av Canon, i Gallerian i Stockholm.

Årets Bris-idoler är artisten Miriam Bryant, handbollsspelaren och aktivisten Linnéa Claeson, Youtubern och artisten Thomas Sekelius, Sofia Olofsson, flerfaldig världsmästare i thaiboxning, och bröderna Emil och Daniel Norberg, Youtubers och artister.

– Årets idoler berättar om ensamhet, att inte passa in, att vara vilsen och osäker, och om utsatthet. Det är modiga och viktiga berättelser som jag vet kommer stärka, inspirera och ge stöd till barn och unga som växer upp idag, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Många känner igen Bris klassiska idolkort, som visar skolfoton på idag vuxna idoler som berättar om vad de tampades med under sin uppväxt. Det viktigaste budskapet med dem är att alla har rätt till en bra barndom. Sedan starten 1998 har Bris delat ut över 2 miljoner idolkort.

Bris idolkortskampanj är Bris största årliga satsning på att nå ut till barn och unga. I slutet av oktober skickas årets idolkort ut till alla sjätteklassare. På brisidoler.se finns också längre filmer där idolerna berättar om hur det var för dem att vara unga, och vilket stöd de hade behövt. Kampanjen kommer också spridas i sociala medier både av Bris och i idolernas egna kanaler. Genom att i år göra kampanjen mer tillgänglig digital än tidigare hoppas Bris nå ännu fler barn och unga.

– Jag har ställt upp för att ge en röst åt de barn som utsätts för sexuella övergrepp och trakasserier. Jag tycker vuxna har ett ansvar för att våga prata om det som känns allra svårast för annars kan det vara omöjligt för våra barn att be om hjälp. Det här är mitt sätt att visa att jag står på barnens sida, säger Linnéa Claeson.

I år flyttar idolkorten in i Gallerian i Stockholm under höstlovsveckorna (30/10-12/11) i form av en fotoutställning tillsammans med idolernas berättelser. Utställningen är gratis och alla är välkomna att ta en selfie tillsammans med idolbilderna. Utställningen produceras i samarbete mellan Bris, Canon Pod Stockholm och Re-board©.

Gallerian, Hamngatan 37.
På balkongen i mitten av Gallerian - ingång Brunkebergstorg.

Anna Holmqvist, pressekreterare
anna.holmqvist@bris.se

Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå barn och unga i utsatta situationer samt upprätta möjligheter för barn och unga att föra en dialog med vuxna. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. Barn och unga under 18 år kan kontakta Bris alla dagar under året för stöd . FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se