Här är årets finalister i Sveriges Bästa Gin & Tonic

Nu är det klart vilka GT-recept som tagit sig vidare till final i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2022. Tre professionella bartenders och tre passionerade hemmamixare kommer att göra upp i finalen på Haymarket i Stockholm den 4 september.

Finalister: Bartenders

Alicia Ljung, 24 år från Gotland, bartender på Lindgårdens Värdshus

’’Smak av Gotland’’ bjuder på bitter havtorn, blommig hantverksgin smaksatt med gotländskt häggblomster och läskande limetonic. En GT som hyllar den gåtfulla gotländska floran.

Anton Petersson, 26 år från Kalmar, bartender på Kalmar Kött och Bar

”Flower Blush GT” bjuder på ljuv lavendel, pepprig tonic och rosa gin med smaknoter av jordgubbar och ros. Det hela sveps in i ett moln av rosvatten. Som att dricka den skönaste av buketter.

Roberto Escobar Rodriguez, 31 år från Solna, bartender på La Boca Doce

“La Verde” bjuder på ananas, grönt te och melon i porlande limetonic, perfekt avvägt mot en örtig boliviansk gin. En GT som låter oss resa till den sydamerikanska regnskogen!

Finalister: Hemmamixare

Markus Holmberg, 34 år från Löddeköpinge, Lastbilschaufför

”Violet Breeze GT” bjuder på förförisk viol samt gin med toner av muskot, svartpeppar och citrus som balanseras fint av pepprig tonic. En GT som för tankarna till en fuktig vårkväll i trädgården där luktviolerna står stolt ur gräsmattan.

Mårten Noréus, 45 år från Holmsund, Lärare

”Ginga GT” bjuder på syrlig lingondricka, gin och sting från rosépeppartonic. Härligheten toppas av ett fluffigt skum. En GT som tar oss på en vandring bland lingonris och snötäckta fjälltoppar.

Shankar Bolvardi, 47 år från Västra Frölunda, Försäljare

”Misty Forest GT” bjuder på fräsch gurka, kryddig rosépeppar och lime. En GT lika frisk och edgy som ett vinterbad.

I år firar Sveriges Bästa Gin & Tonic sju år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden för att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och lojalitet till originalreceptet. Där det sistnämnda kriteriet väger tyngst.

Juryn består av David Kringlund, dryckesinspiratör och youtuber, Anna Spendrup dryckesprofil och sommelier och Nöjesguidens chefredaktör Pelle Tamleht. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, varsin resa för två till Amsterdam där en masterclass i mixologi väntar.

Finalen går av stapeln söndagen den 4 september på Haymarket by Scandic i Stockholm. Finalen är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Läs mer om tävlingen på drinkgeneratorn.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei

marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups

rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

La Verde_Roberto Escobar Rodriguez _High
Smak av Gotland_ Alicia Ljung_ High
Flower Blush GT_Anton Petersson_High
Ginga GT_Mårten Noréus_High
Misty Forest GT_Shankar Bolvardi__High
Violet Breeze GT_Markus Holmberg_ _High
Finalister Hemmamixare
Finalister Bartenders

Sankt Eriksgatan 121

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Spendrups antar klimatmål enligt Science Based Targets27.1.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Spendrups anslöt sig till Science Based Targets initiative (SBTi) i november 2021 och under hösten 2022 har organisationen SBTi validerat och godkänt Spendrups klimatmål. För Spendrups innebär detta att arbetet med att minska utsläppen, som pågått i mer än 10 år och innefattat många insatser, får en tydlig riktning framåt. Det främsta fokuset har hittills legat på den egna verksamheten men nu ska Spendrups också öka omställningstakten i sin värdekedja.

TakeOver gästspelar på hos Hedda Spendrup på OMAKA den 6 februari18.1.2023 12:08:36 CET | Pressmeddelande

TakeOver Gästspel gör nu sitt tjugotredje gästspel på Hedda Spendrup’s bryggeri med restaurang OMAKA i A-House, Stockholm, den 6 februari 2023. Denna gång sätter kockarna varsin rätt till ett av bryggeriets hantverksöl. TakeOver gästspel, nätverket för att lyfta fram mat lagad av kvinnliga kockar som startades 2014 av Linn Söderström och Lisa Lönner fortsätter att utveckla branschen.

Spendrups får ny marknadsdirektör22.11.2022 13:47:07 CET | Pressmeddelande

Spendrups nya marknadsdirektör heter Anna-Stina Hallberg. Hon har jobbat på Spendrups marknadsavdelning i olika roller sedan 2008, senast som marknadschef för Spendrups alkoholfria sortiment. Rekryteringsprocessen som pågått sedan i somras lockade många väl kvalificerade sökanden, men valet föll alltså på en intern kandidat med lång och djup erfarenhet av att marknadsföra Spendrups breda produktportfölj. För Anna-Stina är uppdraget som marknadsdirektör en fortsättning på vad som började som ett drömjobb som biträdande produktchef för LOKA för 14 år sedan. – Jag minns fortfarande den fantastiska känslan när jag fick mitt första jobb på Spendrups! Nu känns det jätteroligt att återigen få vara ”ny på jobbet” och ta mig an hela vår fantastiska produktportfölj. Jag är respektfull inför uppgiften och ser verkligen fram emot att lära mig mer. Men jag känner mig trygg i att vi har så mycket kompetens och kunnande inom organisationen och en rad goda byråsamarbeten som kommer att vara en grund f