Spendrups Bryggeri AB

Här är årets finalister i Sveriges Bästa Gin & Tonic

Dela
Nu är det klart vilka GT-recept som tagit sig vidare till final i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2022. Tre professionella bartenders och tre passionerade hemmamixare kommer att göra upp i finalen på Haymarket i Stockholm den 4 september.

Finalister: Bartenders

Alicia Ljung, 24 år från Gotland, bartender på Lindgårdens Värdshus

’’Smak av Gotland’’ bjuder på bitter havtorn, blommig hantverksgin smaksatt med gotländskt häggblomster och läskande limetonic. En GT som hyllar den gåtfulla gotländska floran.

Anton Petersson, 26 år från Kalmar, bartender på Kalmar Kött och Bar

”Flower Blush GT” bjuder på ljuv lavendel, pepprig tonic och rosa gin med smaknoter av jordgubbar och ros. Det hela sveps in i ett moln av rosvatten. Som att dricka den skönaste av buketter.

Roberto Escobar Rodriguez, 31 år från Solna, bartender på La Boca Doce

“La Verde” bjuder på ananas, grönt te och melon i porlande limetonic, perfekt avvägt mot en örtig boliviansk gin. En GT som låter oss resa till den sydamerikanska regnskogen!

Finalister: Hemmamixare

Markus Holmberg, 34 år från Löddeköpinge, Lastbilschaufför

”Violet Breeze GT” bjuder på förförisk viol samt gin med toner av muskot, svartpeppar och citrus som balanseras fint av pepprig tonic. En GT som för tankarna till en fuktig vårkväll i trädgården där luktviolerna står stolt ur gräsmattan.

Mårten Noréus, 45 år från Holmsund, Lärare

”Ginga GT” bjuder på syrlig lingondricka, gin och sting från rosépeppartonic. Härligheten toppas av ett fluffigt skum. En GT som tar oss på en vandring bland lingonris och snötäckta fjälltoppar.

Shankar Bolvardi, 47 år från Västra Frölunda, Försäljare

”Misty Forest GT” bjuder på fräsch gurka, kryddig rosépeppar och lime. En GT lika frisk och edgy som ett vinterbad. 

I år firar Sveriges Bästa Gin & Tonic sju år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden för att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och lojalitet till originalreceptet. Där det sistnämnda kriteriet väger tyngst.

Juryn består av David Kringlund, dryckesinspiratör och youtuber, Anna Spendrup dryckesprofil och sommelier och Nöjesguidens chefredaktör Pelle Tamleht. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, varsin resa för två till Amsterdam där en masterclass i mixologi väntar.

Finalen går av stapeln söndagen den 4 september på Haymarket by Scandic i Stockholm. Finalen är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Läs mer om tävlingen på drinkgeneratorn.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei

marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups

rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
La Verde_Roberto Escobar Rodriguez _High
La Verde_Roberto Escobar Rodriguez _High
Ladda ned bild
Smak av Gotland_ Alicia Ljung_ High
Smak av Gotland_ Alicia Ljung_ High
Ladda ned bild
Flower Blush GT_Anton Petersson_High
Flower Blush GT_Anton Petersson_High
Ladda ned bild
Ginga GT_Mårten Noréus_High
Ginga GT_Mårten Noréus_High
Ladda ned bild
Misty Forest GT_Shankar Bolvardi__High
Misty Forest GT_Shankar Bolvardi__High
Ladda ned bild
Violet Breeze GT_Markus Holmberg_ _High
Violet Breeze GT_Markus Holmberg_ _High
Ladda ned bild
Finalister Hemmamixare
Finalister Hemmamixare
Ladda ned bild
Finalister Bartenders
Finalister Bartenders
Ladda ned bild

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye