Här är årets finalister i Sveriges Bästa Gin & Tonic

Nu är det klart vilka GT-recept som tagit sig vidare till final i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2022. Tre professionella bartenders och tre passionerade hemmamixare kommer att göra upp i finalen på Haymarket i Stockholm den 4 september.

Finalister: Bartenders

Alicia Ljung, 24 år från Gotland, bartender på Lindgårdens Värdshus

’’Smak av Gotland’’ bjuder på bitter havtorn, blommig hantverksgin smaksatt med gotländskt häggblomster och läskande limetonic. En GT som hyllar den gåtfulla gotländska floran.

Anton Petersson, 26 år från Kalmar, bartender på Kalmar Kött och Bar

”Flower Blush GT” bjuder på ljuv lavendel, pepprig tonic och rosa gin med smaknoter av jordgubbar och ros. Det hela sveps in i ett moln av rosvatten. Som att dricka den skönaste av buketter.

Roberto Escobar Rodriguez, 31 år från Solna, bartender på La Boca Doce

“La Verde” bjuder på ananas, grönt te och melon i porlande limetonic, perfekt avvägt mot en örtig boliviansk gin. En GT som låter oss resa till den sydamerikanska regnskogen!

Finalister: Hemmamixare

Markus Holmberg, 34 år från Löddeköpinge, Lastbilschaufför

”Violet Breeze GT” bjuder på förförisk viol samt gin med toner av muskot, svartpeppar och citrus som balanseras fint av pepprig tonic. En GT som för tankarna till en fuktig vårkväll i trädgården där luktviolerna står stolt ur gräsmattan.

Mårten Noréus, 45 år från Holmsund, Lärare

”Ginga GT” bjuder på syrlig lingondricka, gin och sting från rosépeppartonic. Härligheten toppas av ett fluffigt skum. En GT som tar oss på en vandring bland lingonris och snötäckta fjälltoppar.

Shankar Bolvardi, 47 år från Västra Frölunda, Försäljare

”Misty Forest GT” bjuder på fräsch gurka, kryddig rosépeppar och lime. En GT lika frisk och edgy som ett vinterbad.

I år firar Sveriges Bästa Gin & Tonic sju år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden för att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och lojalitet till originalreceptet. Där det sistnämnda kriteriet väger tyngst.

Juryn består av David Kringlund, dryckesinspiratör och youtuber, Anna Spendrup dryckesprofil och sommelier och Nöjesguidens chefredaktör Pelle Tamleht. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, varsin resa för två till Amsterdam där en masterclass i mixologi väntar.

Finalen går av stapeln söndagen den 4 september på Haymarket by Scandic i Stockholm. Finalen är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Läs mer om tävlingen på drinkgeneratorn.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei

marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups

rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

La Verde_Roberto Escobar Rodriguez _High
Smak av Gotland_ Alicia Ljung_ High
Flower Blush GT_Anton Petersson_High
Ginga GT_Mårten Noréus_High
Misty Forest GT_Shankar Bolvardi__High
Violet Breeze GT_Markus Holmberg_ _High
Finalister Hemmamixare
Finalister Bartenders

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept NIGHT RIDER återvänder9.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets succé är det dags igen för NIGHT RIDER att inta Gröna Lund i samarbete med Heineken. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt. Biljetterna släpps 16 juni kl 12.00.

OMAKA Kallsup 4,5 % burk återkallas 3.6.2022 16:46:31 CEST | Pressmeddelande

Spendrups återkallar OMAKA Kallsup, 4,5 % burk 33 cl med bäst-före-datum 31 augusti 2022. Vi har fått in en reklamation att burken exploderade vid öppning. Vår utredning har visat på att kolsyran och alkoholhalten har ökat sedan tappningstillfället vilken tyder på att ölen efterjäser och därmed kan orsaka högt tryck i burken. Vi återkallar därför produkten. Det är ingen hälsorisk med produkten men det kan finnas risk för att man kan skära sig på burken om den exploderar. Produkten har levererats till Systembolag i Stockholmsregionen och enstaka restauranger. Konsumenter som har OMAKA Kallsup 4,5 % med bäst-före-datum 22-08-31 ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Spendrups tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.

Melleruds Mästarpilsner 2021 är en lager på lager29.3.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är inte bara ära, berömmelse och Årets Kock-titeln som hägrar när Årets Kock koras. Det är också en tradition att Årets Kock får brygga sin egen öl tillsammans med en annan mästare - chefsbryggmästaren Bengtsson på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner 2021 som har skapats av Gustav Leonhardt och Richard Bengtsson släpps till försäljning på Systembolaget i en limiterad upplaga den 4 april.