Här är årets mest hållbara skolor

I dag är det Hållbarhetsdagen och tre priser delas ut till årets mest hållbara förskola, grundskola och gymnasieskola. Skolorna ingår i Håll Sverige Rents utbildningsprogram Grön Flagg och de bedöms på hur väl de har arbetat med hållbarhet i undervisningen. Nedanför hittar ni årets alla vinnare.
Stella Nova Förskola i Hallonbergen AB i Sundbyberg.

Årets hållbara förskola

Stella Nova Förskola i Hallonbergen AB, Sundbyberg

Motivering: För en Grön Flagg-resa som har inneburit flera spännande samarbeten med både lokala och internationella aktörer. För barnens handlingskraft och lösningsförmåga, som har bidragit till att flera egna idéer har tagits tillvara på av fastighetsbolag, matbutik och i andra samarbetsprojekt. Barnen har med ett starkt engagemang och lösningsorienterat sätt arbetat med plast i havet, ängsmarker och återvinning. Barnen har bidragit till ett mer hållbart lokalt samhälle och deras hållbarhetsarbete innefattar även internationell spridning!

Läs mer om deras arbete här: https://hsr.se/artiklar/stella-nova-forskola-hallonbergen

Se prisutdelningen här: https://www.youtube.com/watch?v=zSfeVzbOt6k

Kontaktperson: Hanna Syrene Karlsson

Mejladress: hkstellanova@gmail.com

Årets hållbara grundskola

Svandammsskolan, Nynäshamn

Motivering: För en Grön Flagg-resa med starkt engagemang från hela skolan där eleverna visar på stor handlingskraft. Ett Grön Flagg-arbete som har stärkt samarbete och arbetsglädjen inom skolan och där arbete med de globala målen har fördjupats. Skolan har arbetat bland annat med återbruk, flyktingmottagning, rastverksamhet och att minska sitt matsvinn till en låg nivå. Eleverna har spridit sitt hållbarhetsarbete på flera olika sätt genom budskapsskyltar i närområdet, lokalmedia och kommunens sociala media samt ett filmprojekt med SVT. För en resa där elevernas delaktighet och inflytande finns med som en röd tråd.

Läs mer om deras arbete här: https://hsr.se/artiklar/svandammsskolan-nynashamn

Se prisutdelningen här: https://www.youtube.com/watch?v=Cc664JNQEXY

Kontaktperson: Eva Ahl

Mejladress: eva.ahl@nynashamn.se

Årets hållbara gymnasieskola

Öresundsgymnasiet Landskrona, Landskrona

Motivering: För en Grön Flagg-resa där det genomgående har funnits ett internationellt perspektiv och där eleverna har spridit information om hållbar utveckling till flera länder. Skolan har även deltagit i en internationell miljökonferens, en digital kurs och en utmaning tillsammans med SLU. Eleverna har på ett engagerat och handlingskraftigt sätt arbetat med flera hållbarhetsfrågor, bland annat ett fortsatt arbete för att minska matsvinnet, miljömärkningar, plast och nedskräpning.

Läs mer om deras arbete här: https://hsr.se/artiklar/oresundsgymnasiet-landskrona

Se prisutdelningen här: https://www.youtube.com/watch?v=VFu3uCuenhs

Kontaktperson: Karin Warlin

Mejladress: karin.warlin@landskrona.se

FAKTA om Grön Flagg:

Håll Sverige Rent har jobbat med barn och unga i 26 år.

Utbildningsprogrammet Grön Flagg är vår största satsning på lärande för hållbar utveckling där man jobbar med hållbarhet på schemat året om. Varje år delas pris ut på hållbarhetsdagen till årets hållbara verksamheter bland våra Grön Flaggverksamheter.

Läs mer https://hsr.se/gronflagg

Stella Nova Förskola i Hallonbergen AB i Sundbyberg.
Svandammsskolan i Nynäshamn.
Öresundsgymnasiet i Landskrona.