Här är årets program för Göteborgs Kulturkalas och EuroPride i Göteborg 2018

Nu är årets program för Göteborgs Kulturkalas och EuroPride Göteborg släppt. Ikväll, den 28 juni, bjuder festivalerna in till gemensam releasefest på Valand, gratis och öppen för allmänheten.
Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

Den 14-19 augusti i år är det dags för Göteborgs Kulturkalas och EuroPride Göteborg att ta över centrala Göteborg. Festivalerna samarbetar och samsas om festivalplatserna, besökarna kan därför i år se fram emot något alldeles extra.

Klockan 17.00 idag, den 28 juni, öppnas dörrarna till programsläppsfest på Valand. Kvällen kommer bjuda på bland annat musik och dans. Festen är öppen för allmänheten, från klockan 21.00 är det 18 årsgräns.

Ett axplock ur programmen

Artisterna

Ane Brun med Symfonikerna, libanesiska stjärnan Nancy Ajram, Tove Styrke, Boy George med Culture Club, Silvana Imam, Lill Lindfors, Sverige Tolkar Bowie, Loreen, Sven-Bertil Taube, Panetoz, Bananarama, Aurelia Day, Franska Trion, El Perro Del Mar, Hör min röst, Makthaverskan, Sofia Karlsson (+ gäster Martin Hederos och Christian Kjellvander), Janice, Avatar, The Beat + The Selecter, listan är lång. Dessutom kommer både NRJ in the Park och RIX FM-festival till Götaplatsen.

Barnens Kulturkalas i Trädgårdsföreningen

Som vanligt kommer Barnens Kulturkalas att hålla till i Trädgårdsföreningen. Det blir bland annat Varieté Göteborg där barn uppträder för barn, Bokskogen med HBTQ-tema, Cirkusträning i Lagerhuset och i Växthuset ett Boostpalats. I Manegen kommer bland annat Hairy Tiles och Radioapan att uppträda.

Mat

Förutom att kunna äta en massa god mat hos våra matförsäljare bjuds det på Diskdisco, Culture Kitchen, Workshops och föredrag med vegoinspiratören Gustav Johansson som driver bloggen Jävligt gott. Green Corner är också tillbaka som i år har ännu mer matfokus än förra året, här kommer det inte heller att finnas några engångsartiklar.

Härlig blandning av programpunkter

Det blir en härlig blandning av musik, dans, litteratur och samtal på festivalplatserna. Det blir bland annat uppträdande av Popkollo med 200 tjejer och transpersoner, Snedtänkt med Kalle Lind, Folkmusik, Poetry Slam, Twisted Feet Gbg City Jam, World Dance Company, teatern Den goda, den onda, den snygga, UpMarket, Impro på 2lång och bagageloppis.

Demokratitorget och valdebatter med Britt-Marie Mattsson

I år är det inte bara valår utan också 100 år sedan Sverige blev en modern demokrati. Därför skapas ett demokratitorg med de politiska partierna och varje dag arrangeras valdebatter med Britt-Marie Mattsson.

Dansband

Precis som förra året kommer det bli dansbandsfest i Kajskjul 8. I år kommer Lasse Stefanz, Arvingarna och Bhonus stå på scen Som allt annat på Kulturkalaset så är det gratis att komma och dansa där.

EuroPride i Göteborg 2018

Njut av musik, mat och dryck, eller besök några av utställarna i EuroPride Park på Kungstorget. I lokaler runt Götaplatsen håller EuroPride House till, där kommer det hållas 200 föreläsningar, workshops och debatter. Och den 18 augusti är det dags för EuroPride Parade som startar på Heden och avslutas på Götaplatsen i ett crescendo av artister som Boy George med Culture Club.

Om Göteborgs Kulturkalas

Kulturkalaset vill skapa ett mänskligare och roligare Göteborg, där stadens och regionens rika kulturliv kan upptäckas. Festivalen genomförs av Göteborg & Co på uppdrag av Göteborgs Stad med stöd av Västra Götalandsregionen och Näringslivsgruppen Göteborg & Co. Närmare 200 olika kulturaktörer och ett 30-tal olika sponsorer och samarbetspartners bidrar till Kulturkalasets mångfacetterade utbud. Göteborgs Kulturkalas har fortsatt sitt prisade hållbarhetsarbete med inriktning på den sociala hållbarheten med fokus på jämställdhet, mångfald och tillgängligt.

2018 genomförs Göteborgs Kulturkalas samtidigt som Europride 2018 i Göteborg den 14-19 augusti, och kommer bland annat att samverka kring både programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

Här hittar du hela programmet!

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.