”Här är bra stämning, trygghet och vi har goda samarbeten” — fredagsporträttet med Peter Kraft

Han är lugnet personifierad, denne Roslagsboende brädspels-man. Trots ibland uppstressade lägen när mobiler, konferensrumsutrustning och apparater inte funkar, så behåller IT-tekniker Peter Kraft alltid lugnet. Med eoners tålamod hjälper han den mest datorrädde att hantera nya program. Här får vi veta hur Peter känner för det aktivitetsanpassade kontoret, vad han tycker om sin semester, rosor och vad som är viktigt på jobbet.

Berätta, hur hamnade du i Einar Mattsson-koncernen?
− Jag arbetade tidigare på IT-supportbolaget Retune som konsult och blev inhyrd av Einar Mattsson. Jag trivdes så bra i gänget, och de med mig, så att det kändes självklart att arbeta kvar när jag blev erbjuden anställning.

Vilka saker avgör hur kul det är på jobbet?
− Att ha trevliga kollegor och en bra chef är absolut det viktigaste. Med en välkomnande stämning och att du märker att alla känner sig uppskattade. Arbetsklimatet här är fantastiskt och det genomsyras från ledningen ner till små detaljer som påverkar. Här är bra stämning, trygghet och vi har goda samarbeten.

Hur hanterar du en person som inte är så datorkunnig?
− Du får ta det lugnt, anpassa dig till att förklara enkelt och se till att den man hjälper förstår. Det är viktigt att vara pedagogisk, så att det inte känns så stort och främmande som det ofta gör när du lär dig något helt nytt. IT-världen förändras väldigt fort, så det är inte konstigt att känna sig vilsen. Det kan vara en utmaning att förstå exakt vad som är oklart, men det är alltid roligt att kunna hjälpa till. Det är viktigt att alla känner sig trygga med att vända sig till oss på IT, ingen ska känna sig dum för att man inte förstår. Det är därför vi finns här.

Har du övat upp tålamodet med åren?
− Ja, det skulle jag säga. Jag har fått mer tålamod med tiden och lärt mig att hantera problem på nya sätt och att hålla sig lugn.

Huvudkontoret ligger på Södermalm, vad tycker du om det?
− Jag är uppväxt på Södermalm så det känns hemvant att vara här. Numera bor jag i Åkersberga, så det vore det ju självklart trevligt om kontoret låg lite mer norrut så resvägen blev kortare.

Hur känns det att komma tillbaka till ett aktivitets-anpassat kontor?
− Att ägarfamiljen satsar på vår arbetsmiljö visar på ett stort engagemang och omtanke för att vi ska ha det bra. De gånger jag varit inne på kontoret under pandemin har det blivit tydligt att det fungerar väldigt bra. Särskilt de nya konferensrummen där den nya tekniken är välfungerande och användarvänlig, vilket kommer underlätta mycket. Kontoret är modernt, nytt och fräscht och gör att det känns extra roligt att komma tillbaka efter Corona-perioden med hemarbete.

Vem på Einar Mattsson är du mest stolt över?
− Spontant tänker jag direkt på min chef Anders. Han litar på oss medarbetare, ger oss möjlighet att utvecklas och lyssnar på oss i alla lägen.

Vad har du för intressen?
− Mina intressen är min rosenträdgård, brädspel och att umgås med min familj. Hela familjen gillar att bada och att åka på utflykter och resor.

Vad har du för rosor?
− Vi vill ha olika färger. Just nu är det flera buskrosor och tanken är att det ska komma två klätter-rosor också. Det svåra just nu är att rådjuren mumsar upp knopparna …

Hur många år har du spelat brädspel?
− Från högstadiet till att jag fyllde 30 om man syftar på datorspel, men brädspel har varit min stora passion sedan dess. En social aktivitet som passar alla och i alla åldrar.

Hur gillar du föräldrarollen?
− Jag älskar att vara pappa, det är jätteroligt. Att se barnen växa upp, höra dem skratta, busa och utvecklas är det bästa. Det svåraste med att vara förälder är att lyckas vara en bra förälder − att känna att man gör rätt i alla lägen. Särskilt med sömnbristen som du lider av de första åren.

Berätta något som många inte vet om dig.
− Få vet att jag har bott i Barcelona. Det var inte förrän jag återvände dit med min flickvän, som senare blev min fru, som jag besökte alla fantastiska platser och sevärdheter. Det var även där vi bestämde oss för att det skulle vara vi två på riktigt. Några månader senare friade jag i ett vattenfall i Kroatien.

Du gillar att simma?
− Ja, simning passar mig bra och vi bor nära simhallen. Dessutom är vi ofta och badar på somrarna, så då är det lätt att passa på att simma.

Du bor i det omtalade Roslagen, vad är det bästa med att bo där?
− Det bästa med Roslagen är att här är det alltid nära till naturen och alla sjöar och havet.

Vilket är det bästa sommarminnet från i år?
− Vi firar alltid vår bröllopsdag ordentligt, så det är ofta en av sommarens bästa dagar. I år åkte vi till Högbo brukshotell, som var väldigt fint och med mycket god mat. Vi passade på att åka och besöka Carl och Karin Larssons gård Sundborn, det var inspirerande. Det jag kommer minnas mest från sommaren är nog ändå den fantastiska värmen och alla härliga bad.

”Det är kul med en bransch som växer mycket och känns trygg” — fredagsporträttet med Maria Karlsson17.9.2021 09:55:19 CEST | Blogginlägg

Tack vare sitt eget driv och nyfikenhet på sina äldre, erfarna och kunniga kollegors kunskap har Maria Karlsson idag jobbat sig till rollen som biträdande fastighetsförvaltare. Nu handlar dagarna om kontraktshanteringar och alla de ärenden som uppstår kring hyresgästers boende. Hon är särskilt förtjust i Bagarmossen, är ett socialt geni med stor familj och vänskara, och hon minns semesterdagarna i Dalarna som sommarens bästa. Hon använder bakning som terapi och har ett extra gott öga till ett av Afrikas länder.

“Ledarskap är att ta tag i saker som kan kännas jobbiga och att sprida arbetsglädje” — fredagsporträttet med Sofia Märges10.9.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med sin pigga uppsyn, sin varma blick och sitt leende charmar och servar den före detta sköterskan numera koncernens besökare och personal. Som gruppledare för servicecenter, med en utbildning till fastighetsförvaltare och praktik på eftermarknadsavdelningen, så har Sofia Märges en enorm kunskap i allt arbete i och kring en fastighet. Drömmarna om att bli barnmorska är därmed helt omkullkastade.