ManpowerGroup

Här är bristyrkena där arbetsgivare har svårast att rekrytera

Hantverkare, förare, säljare och marknadsförare är några av de yrken som arbetsgivare har svårast att rekrytera till. Och kompetensbristen är påtaglig – drygt sex av tio svenska arbetsgivare, 64 procent, upplever att de har svårt att hitta kompetent personal. Det visar nya siffror från ManpowerGroups globala kompetensbristundersökning Talent Shortage.

– I takt med digitaliseringen så förändras även yrkesrollerna och det blir svårare att hitta rätt kandidater, som oftast är de med rätt kombination av tekniska kunskaper och personliga egenskaper. För att hålla sig anställningsbar gäller det att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling och skaffa sig de kunskaper som efterfrågas, säger Elisabeth Wennström, Operativ Direktör på Manpower.

Mer än sex av tio, 64 procent, av arbetsgivarna uppger att de upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Situationen är värst för storföretagen, där hela 89 procent har svårt att rekrytera. Tidigare undersökningar pekar på att de främsta anledningarna till kompetensbristen är en avsaknad av konkreta yrkeskunskaper, otillräcklig erfarenhet samt ett bristfälligt antal sökande.

– Vi menar att många arbetsgivare måste tänka nytt kring sin rekrytering. Genom att fokusera mer på personlig lämplighet än tidigare meriter och att leta efter personer med viljan och förmågan att lära sig nytt. I detta läge krävs att fler företag är villiga att rekrytera med öppet sinne och att investera i kompetensutveckling av både nuvarande och nya medarbetare, säger Elisabeth Wennström.

Bilagor:
• Topplista bristyrken i Sverige
• Tips: Fyra förmågor som gör dig mer anställningsbar
• Om Talent Shortage-undersökningen

För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Topplista bristyrken i Sverige:
1. Hantverksyrken (exempelvis elektriker och mekaniker)
2. Förare
3. Sälj- och marknadsföring
4. Tjänstemän
5. Tekniker
6. Operatörer och produktionspersonal inom tillverkningsindustrin
7. Personal inom hotell- och restaurangbranschen
8. Personal inom redovisning och finans
9. Ingenjörer
10. IT-personal

Fem förmågor som gör dig mer anställningsbar:

1. Inlärningsförmåga
    Viljan och förmågan att lära nytt är ofta viktigare på en snabbföränderlig arbetsmarknad än det människor redan kan, men kan vara svårt att utläsa i en meritförteckning. Konkreta exempel på hur du tar eget ansvar för att fylla på med kunskap, lära om och anpassa ditt sätt att jobba är värdefulla både för nuvarande och potentiella arbetsgivare.
  2. Kommunikationsförmåga
    Effektiv och empatisk kommunikation är en förutsättning för ett gott arbetsklimat. Samla exempel på tillfällen då du delat med dig av nya idéer eller löst meningsskiljaktigheter. Var inte rädd för att lyfta fram både dina styrkor och svagheter under en arbetsintervju, det visar på en vilja att utvecklas.
  3. Samarbetsförmåga
    Ensam är inte stark och en lagspelare som tar ansvar, hjälper andra och kan samarbeta för att lösa uppgifter är hett eftertraktat. Be gärna kollegorna beskriva vad de uppskattar med dig och vad du kan bli bättre på, både för inspiration till CV-skrivandet, och som underlag för din framtida utveckling.
  4. Problemlösningsförmåga
    Ansvarstagande och effektiv problemlösning är uppskattade egenskaper hos medarbetare. Beskriv hur du går tillväga när du ska lösa problem och hur du gör för att inte ge upp vid motgångar.
  5. Innovationsförmåga
    I dag är också nyfikenhet och experimentlusta allt viktigare, för att kunna bidra till företagets innovationskraft. Dela med dig av exempel på när du tidigare har bidragit till innovativa lösningar i ditt personliga brev och på jobbintervjun. Exemplen behöver inte bara vara från arbetslivet, kanske ännu mer talande för din experimentlust är om du gjort något utanför jobbet.

Om undersökningen Talent Shortage
ManpowerGroups kompetensbristundersökning Talent Shortage baseras på intervjuer med 44 000 arbetsgivare i 43 länder. I Sverige har 1 000 intervjuer genomförts. Läs mer om undersökningen samt de internationella resultaten här.

ManpowerGroup
Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Följ ManpowerGroup

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.