Här är de populäraste aktiviteterna bland turister som besöker London

London är storfavoriten vi aldrig tröttnar på. Staden är populär bland turister och det är inte så konstigt med så många saker att göra. Storbritanniens officiella turistorganisation Visit Britain har under 2019 genomfört en grundlig undersökning om vad internationella turister helst gör under sitt besök.

Foto av Sabrina Mazzeo

Att uppleva kultur, musik och sportsevent verkar höra till under ett London-besök. Högt upp på listan bland Londons turisters måsten ligger både teaterbesök och livemusik. Inte helt överraskande ligger även att se en fotbollsmatch högt upp mångas lista.

London erbjuder fotbollsupplevelser för alla smaker och plånböcker. Den allra största publiksporten i London är just fotboll och i staden finns flera av de ledande klubbarna i England. Här trängs storklubbar som Arsenal, Tottenham Hotspur, Chelsea, Fulham FC och West Ham United. Dessa klubbar drar årligen hundratusentals fans som trängs för att se dem spela. I de lägre divisionerna hittar vi bland annat Millwall, Queens Park Rangers, och Leyton Orient. Det finns massor av lag att hålla på, oavsett vilken nivå man är intresserad av. För den fotbollsintresserade finns det förmodligen inte mycket som slår att få åka på en fotbollsresa till London.

Trendigt med weekendresor till London

När det kommer till stadsliv så toppar restaurangbesök, shopping och puben som de mest populära aktiviteterna. Våren och sommaren hör till de mest populära årstiderna att besöka London. Weekendresor är helt klart trendigast och hela 46 % av besökarna under 2015–2017 stannade mellan 1–3 nätter.

Om Fotbollsresa.nu

Fotbollsresa.nu är en jämförelsesajt för fotbollsbiljetter och fotbollsresor till alla stora ligor i Europa. Tjänsten grundades 2008 med ambitionen att hjälpa svenska fotbollsresenärer att lätt hitta vad man söker efter. I nuläget är det möjligt att jämföra cirka 20 svenska företag, från de som säljer lösa matchbiljetter till de som säljer paket där både hotell och flyg ingår.

Visit Britains undersökning går under namnet ”Activities in Britain’s nations and regions Foresight – issue 165” och finns att läsa på Visit Britains hemsida.

Foto av Sabrina Mazzeo

Offerförfrågningssajter underlättar valet av hantverkare för vårens renoveringar30.3.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

När den efterlängtade vårsolen äntligen tittar fram blottläggs även skavanker på husfasaden eller taket. Då är det dags att ta tag i de där renoveringsprojekten som fått vila under vinterhalvåret. För privatpersoner som vill anlita hantverkare krävs ofta både tid och kunskap för att kunna jämföra de olika utförarna på marknaden, och ofta hamnar de enskilda firmorna och mindre aktörerna på marknaden utanför. Företaget Enkla Media, som bland annat är aktiva inom konsumentupplysning på webben, vill nu underlätta både för företagare i renoveringsbranschen att få nya kunder och privatpersoner att hitta en skicklig utförare av renoveringstjänster, genom ett antal offertförfrågningssajter.