Här är den svenska truppen till junior-VM

I början av juli är det dags för junior-VM i Danmark. Nu är den svenska truppen klar. "Jättespännande med många nya namn som fightat till sig JVM-platserna under våren", säger förbundskapten Kalle Dalin.

Här är den svenska JVM-truppen:

Tjejer:

Alva Sonesson, Falköpings AIK OK
Ella Olsson, Grycksbo IF OK
Isa Envall, IK Hakarpspojkarna
Johanna Källvik Leufvén, Åmåls OK
Hanna Lundberg, OK Renen
Tilda Östberg, Stora Tuna OK

Killar:

Axel Granqvist, OK Ravinen
Emil Auselius, Bredaryds SOK
Erik Herne, OK Ravinen
Gustav Runefors, Växjö OK
Samuel Pihlström, OK Landehof
Viktor Svensk, Stora Tuna OK

Truppen rymmer många nya namn jämfört med fjolårets. Bara fyra löpare – Alva Sonesson, Ella Olsson, Axel Granqvist och Viktor Svensk – var med i Ungern ifjol.

Noteras kan också att det bara är två löpare i årets trupp som är sistaårsjuniorer; Axel Granqvist och Erik Herne.

- Jättespännande med många nya namn som fightat till sig JVM-platserna under våren, säger juniorernas förbundskapten Kalle Dalin.

- Såklart är det jättetufft för de löpare som haft JVM som säsongens stora mål men som hamnat precis utanför truppen. Men i Sverige så är toppen väldigt bred, och de som hamnar precis utanför hade varit välkomna i vilken annan trupp som helst.

Årets JVM-terräng i Silkeborg kommer att bjuda på både hög fart, branta backar och förmodligen en del kluriga sluttningskontroller.

- Vi var på ett veckoläger förra sommaren och samlade värdefull information. Nu åker vi tillbaka direkt efter Jukola för att fräscha upp minnena på en fyra dagars precamp. Sedan är vi så redo vi kan bli.