Här är den svenska truppen till VM – "Tror på medalj varje dag"

Med tre veckor kvar till skidorienterings-VM i Piteå släpper förbundskapten Frans Wickbom den svenska truppen: "Vi tror på medalj varje dag, men vårt fokus är stafetterna".
Med start den 20:e mars avgörs fyra skidorienteringsmästerskap i Piteå: VM, junior-VM, Ungdoms-EM och VM för veteraner.

Det svenska seniorlandslaget ligger just nu på ett sista uppladdningsläger i Älvsbyn, och i dag presenteras den blågula truppen:

Följande tolv åkare får chansen på hemma-VM:

Damer
Tove Alexandersson, Alfta-Ösa OK
Magdalena Olsson, IFK Mora OK
Linda Lindkvist, IK Jarl Rättvik
Evelina Wickbom, I 19 IF
Hanna Eriksson, IFK Mora OK
Frida Sandberg, Säterbygdens OK

Herrar
Erik Rost, Alfta-Ösa OK
Erik Blomgren, Umeå OK
Markus Lundholm, OK Renen
Martin Hammarberg, Sundsvalls OK
Linus Rapp, IFK Mora OK
Sixten Walheim, Robertsfors IK

Förbundskapten Frans Wickbom har höga förväntningar på laget:

- Vi tror på medalj varje dag, men vårt fokus är stafetterna.

- Känslan är bra och vi har bra stämning i laget. Alla är nu friska och ser fram emot VM med tillförsikt.

Ni är på läger nu - vad fokuserar ni på?
- På kartläsning i högt tempo. Vi tror på orienteringstekniskt stora utmaningar på VM. Detta är den sista tyngre träningsveckan, efter den ska åkarna så småningom komma i toppform.

För mer information  kontakta förbundskapten Frans Wickbom på 070-395 49 30

Här är programmet för skidorienterings-VM:
Onsdag 20 mars: Långdistans
Torsdag 21 mars: Sprint
Lördag 23 mars: Medeldistans
Söndag 24 mars: Stafett

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.