Här är det svenska VM-laget: "Extremt starkt"

Efter helgens testlopp i Norge är den svenska VM-truppen spikad. "Det är ett extremt starkt lag. Jag önskar att vi hade haft fler platser", säger förbundskapten Håkan Carlsson.
Det svenska VM-laget 2019 (fri bild).

Helgens två testlopp i VM-relevant terräng, världscupen i Finland tidigare i sommar samt internationella resultat 2017-2018. Där är underlaget som ligger till grund för årets VM-uttagning. Och nu har landslagsledningen funderat klart.

Här är den svenska truppen inför VM i Norge:

Damer

Medeldistans: Tove Alexandersson, Karolin Ohlsson, Lina Strand (reserv: Sara Hagström, reserv på hemmaplan: Elin Månsson)

Långdistans: Tove Alexandersson, Sara Hagström, Karolin Ohlsson, Lina Strand (reserv: Anna Bachman, reserv på hemmaplan: Johanna Öberg)

Stafett: Lina Strand - Karolin Ohlsson - Tove Alexandersson (första reserv: Sara Hagström, andra reserv: Anna Bachman)

Herrar

Medeldistans: Gustav Bergman, Emil Svensk, Martin Regborn (reserv: Johan Runesson, reserv på hemmaplan: Simon Imark)

Långdistans: Gustav Bergman, Emil Svensk, Albin Ridefelt (första reserv: Martin Regborn, andra reserv: Johan Runesson)

Stafett: Johan Runesson - Emil Svensk - Gustav Bergman (reserv: Albin Ridefelt, andra reserv: Martin Regborn)

Sveriges förbundskapten Håkan Carlsson kommenterar:

- Det är alltid lite klurigt att ta ut ett svenskt VM-lag och det beror på att vi har så många löpare som håller så oerhört hög nivå. Det är tufft att hamna precis utanför, och det har vi flera fantastiska löpare som gör. Samtidigt är jag oerhört nöjd med det gäng vi satt ihop, det lag som vi i landslagsledningen bedömer har störst chans att ta hem flest medaljer på VM.

På För-VM ifjol vann Sverige samtliga distanser utom herrstafetten, där det blev en andraplats – vad är målet på VM?

- Som vanligt siktar vi på att bli bästa nation. Det är ett högt satt mål, sedan är det alltid svårt med medaljmål. Men vi vet att alla löpare i truppen liksom stafettlagen har medaljpotential. Sedan är det många om budet och väldigt tuff konkurrens på ett VM och vi kan bara fokusera på att få ut så bra prestationer som möjligt med tekniskt bra lopp. Sedan får vi se vad det räcker till.

Vad sker fram mot VM?

- Vi kommer att ha två precamps i Norge, varav det första inleds i dag. Utöver det har vi möjligheter att ha ytterligare träningsdagar på plats i Norge för de löpare som önskar det. Nu handlar det om att göra de sista förberedelserna för att varje löpare ska ha en bra plan för att komma i bästa möjliga form både fysiskt, tekniskt och mentalt till VM.  Det känns riktigt kul att VM börjar närma sig!

VM-programmet
13/8 Kval medeldistans
14/8 Långdistans
16/8 Medeldistans final
17/8 Stafett

Det svenska VM-laget 2019 (fri bild).