Svea Bank AB (publ)

Här är finalisterna och vinnaren i Young E-business of the Year 2018

Dela
För att uppmuntra fler ungdomar att starta e-butik och främja ungdomars entreprenöriella anda instiftade Payson och Svea Ekonomi under 2017 det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Under oktober i år har ungdomar mellan 15 till 25 år haft möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium. Sex finalister har nu utsetts och däribland vinnaren: CleverBook från Västerås.

I samarbete med Svea Ekonomi genomförde Paysonför andra året i rad tävlingen Young E-business of the Year. Ungdomar har under oktober skickat in sina bästa e-handelsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Syftet med tävlingen är att uppmana till ungt entreprenörskap och väcka intresset för e-handel. Årets upplaga lockade många deltagare med smarta och nytänkande idéer kring e-handel, men företaget som till sist tog hem segern var CleverBook. Bidraget är inskickat frånEvelina Ek och Ruzanna Khachatryan från Västerås och affärsidén är att sälja anteckningsblock specialanpassade för mattekurserna på gymnasiet.

– Det är fantastiskt roligt att vår tävling vuxit så enormt på ett år. Vi vill tacka alla som deltagit i tävlingen. Det har varit en sann glädje att få ta del av alla dessa smarta ungdomars innovativa idéer. Sverige går en ljus framtid till mötes med så många unga entreprenörer i landet. Årets vinnare CleverBook har gjort ett gediget arbete med att kartlägga ett problem och därefter utvecklat en produkt som smidigt passar in i ett e-handelsformat. De har en nischad och tydlig affärsidé och en supertydlig målgrupp som de minst sagt är experter på, eftersom de själva befinner sig mitt i den. Med andra ord är det upplagt för en riktig succé, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

– Det har aldrig varit enklare att starta e-handelsföretag och med de låga initiala kostnaderna vågar många ungdomar ta chansen att driva eget online. Den ökade konkurrensen höjer dock kraven på företagen. För att locka kunder behöver du som e-handlare erbjuda såväl unika och kvalitativa produkter som trygga och enkla betallösningar, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2018

Vinnare: CleverBook från Västerås
Tävlingsdeltagare: Evelina Ek och Ruzanna Khachatryan
CleverBook har utvecklat och säljer specialanpassade block för matematik. Blocken ska bland annat innehålla formler, problemlösningar, förslag på gratisappar, hemsidor och youtube-kanaler som kan vara till stöd i matematikundervisningen.

Finalist: iWant från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Daniel Hallberg, Klas Bergren, Marcus Skog, Mingchele Hua och Victor Ljungqvist
iWant är en plattform där konsumenter kan göra sin efterfrågan på nya produkter hörd. I appen kan konsumenter backa varandras idéer och företag kan även göra anspråk på idéer som svar till konsumenterna för att utveckla den efterfrågade produkten.

Finalist: Senior Box från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Jonas Petersen
Senior Box är en månatlig prenumerationslåda riktade mot äldre. Månadsvis får mottagaren roligt och gott innehåll som riktar sig mot äldre. Syftet är att ge äldre som lever i ensamhet något att se fram emot.

Finalist: Safe Drinking från Bromma
Tävlingsdeltagare: Johanna Jaklinder, Emma Söderqvist, Caroline Blyberg, Amanda Sjövall och Jessica Törnberg
Safe Drinkings idé är en liten och smidig strip som är avsedd att upptäcka eventuella droger i drinkar eller andra drycker. Om stripen ändrar färg finns det spår av droger i drycken.

Finalist: Tutum-bag från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Karen Schneider, Ida Almgren och Isabel Synning
Tutum-bag är en snygg och reflekterande träningsväska. Färgglada reflexremsor eller vanliga reflexer avfärdas ofta av unga, men med Tutum-bag får du en snygg träningsväska som också är en diskret reflex.

Finalist: Not too young från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Filippa Uhr, Alicia Holmgren, Olivia Törner och Vickie Wallin
Not too young är en app som sammanför ungdomar och människor som behöver få ett enklare jobb gjort, exempelvis gräsklippning eller barnpassning.

Om Young E-business of the Year 2018:
Sverige lyfts ofta fram som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och antalet butiker på nätet ökar för varje dag som går. För att uppmuntra ungdomar att starta e-butiker har Payson och Svea Ekonomi instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Unga mellan 15 till 25 år kan tävla genom att presentera sin bästa e-handelsidé. Tävlingen äger rum i oktober och första pris i tävlingen är ett stipendium till ett värde av 10 000 svenska kronor: https://www.payson.se/sv/young-e-business-year-2018/

Nyckelord

Kontakter

Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi
Telefon: 070-752 32 90
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.se

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye