Här är flygtiderna för BRAs nya flyglinje mellan Jönköping och Stockholm Bromma

Fokker 50, foto: Jonas Borg

Nu är det möjligt att boka flyg mellan Jönköping och Bromma med BRA från och med 3 september. Det blir 16 avgångar per vecka i vardera riktningen.

Flygtiden blir 55 minuter och tidtabellen gäller tills vidare. Frånpris för biljetter från Jönköping via www.flygbra.se blir 668 kronor inklusive skatter och avgifter. Flygningarna genomförs med en Fokker 50 med plats för 50 passagerare.

Fr Jönköping mån tis ons tor fre lör sön
  06:30 06:30 06:30 06:30 06:30 - -
  09:45 09:45 09:45 09:45 13:20 - -
  17:30 17:30 17:30 17:30 16:45 - -
  - - - - 19:40 - -
Fr Sthlm, Bromma mån tis ons tor fre lör sön
  08:30 08:30 08:30 08:30 08:30 - 19:20
  16:15 16:15 16:15 16:15 15:30 - -
  18:45 18:45 18:45 18:45 18:00 - -

Som utlovat har BRA nu släppt sina flygtider för flygen mellan Jönköping och Bromma. Tiderna gör det möjligt att flyga vidare till de flesta övriga orter inom BRAs linjenät.

Det finns olika möjligheter att köpa flygbiljetter med BRA; enstaka flygbiljetter, årskort eller klippkort till fasta priser.

Till skillnad från många andra flygbolag har BRA få tilläggsavgifter utöver biljettpriset. Här listar vi dem alla:

• 0:- Frukost (till alla) innan kl 09
  • 0:- Kaffe/dryck och tilltugg (till alla) efter kl 09
  • 0:- Färska dagstidningar på många avgångar
  • 0:- Handbagage, en väska max 8 kg
  • 0:- Incheckat bagage inkl specialbagage (tex cykel, golf-, skid-, dykutrustning) max 20 kg
  • 0:- Sittplats (BRA har free seating)
  • 0:- Utskrivet boardingkort
  • 0:- Kundservice via telefon, chatt, e-mail
  • 0:- Bokningsbekräftelse via e-mail
  • 0:- Inchecknings-SMS
  • 0:- Checka in på flygplatsen
  • 0:- Betala med kort
  • 0:- Barn 0-23 månader på alla inrikesflygningar. 10 kg extra bagage/barn ingår alltid
  • 0:- Barnvagn upp till 32 kg utöver övrigt bagage
  • Ombokningsbar biljett: Ingår i dyrare biljettkategorier. Övriga: 500 kr + ev prisskillnad för tillgänglig biljett.
  • Avbeställningsskydd: Ingår i dyrare biljettkategorier. Övriga: 99 kr för hela resan.
  • Företräde vid ombordstigning: Alltid för barnfamiljer. Övriga: Uppgradering ej möjligt.
  • Barn 2-11 (ej fyllda 12), inrikes: Minst 50% rabatt på ord. pris i vuxet sällskap.
  • Överlåtelse av biljett: 500 kr
  • Biljettbokning via telefon: 200 kr
  • Biljettbokning på flygplats: 200 kr
  • Övervikt bagage: 50 kr/kg
  • Djur i resebur i kabinen, max 8 kg: 350 kr/resa (PS: hundar har eget medlemskap i vår bonusklubb!)

BRA flyger till flest orter i Sverige

Via Stockholm Bromma är det möjligt att flyga till Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad och JönköpingEtt samarbete med Finnair gör det möjligt att även flyga till Helsingfors från Bromma och Umeå året runt. BRA flyger även till Berlin från Växjö och

Under somrarna är det även möjligt att flyga till Norrköping från Visby och på vintern till Mora från Helsingborg/Ängelholm.

BRA och klimatet

Flygbolaget BRA är det enda flygbolaget i världen som erbjuder sina resenärer att flyga med 100 procent biobränsle. För ett enhetspris om 300 kronor per flygning byts fossilt jetbränsle byts ut till biobränsle i efterhand, motsvarande den mängd som går åt för den bokade flygresan.

Redan år 2009 blev BRA världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg, vilka idag är flygbolaget BRA.

BRA har nyligen bytt ut halva sin flygplansflotta till moderna propellerflygplan som inte bidrar till klimatpåverkande höghöjdseffekter. De uppstår på höjder över 8000 meter. BRA flyger på cirka 6000 meter. Andra halva flygflottan, BRAs jetflygplan, börjar bytas ut år 2020 till moderna och effektivare jetflygplan. Jetflygen flyger på hög höjd endast några minuter per flygning på fyra av bolagets dryga 20-tal flyglinjer.

BRA arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030 och är enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

BRA betalar för sina utsläpp genom utsläppsrätter, något som är obligatoriskt för allt flyg i EU; EU ETS. BRA kommer även att betala för sina utsläpp via den obligatoriska, internationella utsläppsrättshandeln CORSIA som startar år 2020.

Om inrikesflygbolaget BRA

BRA står för Braathens Regional Airlines. Bolaget etablerades år 2016 efter en sammanslagning av flera regionala, svenska flygbolag som redan ingick samma svenska koncern sedan många år.

BRAs marknadsandel av svenskt inrikesflyg är cirka 30 procent, med 2,2 miljoner passagerare per år.

BRA har de nöjdaste flygresenärerna i Sverige år 2018, 2017, 2016 enligt Svenskt Kvalitetsindex, som årligen undersöker hur nöjda passagerare är med olika transportbolag.

BRA bjuder alla ombord på frukost innan klockan 09.00 och kaffe eller te med till tilltugg efter 09.00.

BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som även äger resebyråkedjan Ticket. Braganza är helägt av Per G Braathen och hans familj.

Om Bromma flygplats

Bromma flygplats ligger ett lite längre stenkast från Stockholm City. Från Bromma är det lätt att ta sig med taxi, lokaltrafik eller flygbuss till City eller stora företagscentrum som Solna Business Park eller Kista.

Då Bromma flygplats är relativt liten, räcker det med att vara på flygplatsen drygt 20 minuter innan avgång. Just nu byggs avgångsterminalen om till nästan dubbel storlek och ska stå klar i till årsskiftet.

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Fokker 50, foto: Jonas Borg

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.