Här är flygtiderna för BRAs nya flyglinje mellan Kristianstad och Stockholm Bromma

Flygresor mellan Kristianstad-Bromma är nu bokningsbara. Även flyg med 100 procent biobränsle. Den första bokningen gjordes efter bara 30 minuter.

Första flygningen går den 27 augusti klockan 06.10 från Kristianstad. Det blir sedan 16 flygningar per vecka i vardera riktningen fram till sommartidtabellens start 2019.

För att möjliggöra snabb uppstart av flyglinjen görs flygningarna till en början med inhyrd flygkapacitet, en Fokker 50 från bolaget Amapola.

Flygtiden blir 1 timma och 15 minuter och pris på flygbiljetterna startar från 568 kronor inklusive skatter och avgifter (alla eventuella tillägg redovisas längre ned).

Flygtiderna gör det möjligt att flyga vidare till de flesta övriga orter inom BRAs linjenät. Tidtabellen mellan Kristianstad och Stockholm Bromma gäller tills vidare och ser ut så här:

Kristianstad-Bromma:

Må: 06.10, 09.20, 17.35

Ti: 06.10, 09.20, 17.35

On: 06.10, 14.00, 17.35

To: 06.10, 14.00, 17.35

Fr: 06.10, 14.00, 17.35

Lö: -

Sö: 17.40

Bromma-Kristianstad:

Må: 07.45, 16.00, 19.10

Ti: 07.45, 16.00, 19.10

On: 07.45, 16.00, 19.10

To: 07.45, 16.00, 19.10

Fr: 07.45, 16.00, 19.10

Lö: -

Sö: 16.00

Det finns olika möjligheter att köpa flygbiljetter med BRA; enstaka flygbiljetter, årskort eller klippkort till fasta priser.

Till skillnad från många andra flygbolag har BRA få tilläggsavgifter utöver biljettpriset. Här listar vi dem alla:

• 0:- Frukost (till alla) innan kl 09
  • 0:- Kaffe/dryck och tilltugg (till alla) efter kl 09
  • 0:- Färska dagstidningar på många avgångar
  • 0:- Handbagage, en väska max 8 kg
  • 0:- Incheckat bagage max 20 kg
  • 0:- Specialbagage (tex cykel, golf-, skid-, dykutrustning) om inkl i total bagagevikt
  • 0:- Sittplats, inkl platser m extra benutrymme (BRA har free seating)
  • 0:- Utskrivet boardingkort
  • 0:- Kundservice via telefon, chatt, e-mail
  • 0:- Bokningsbekräftelse via e-mail
  • 0:- Inchecknings-SMS
  • 0:- Checka in på flygplatsen
  • 0:- Betala med kort
  • 0:- Barn 0-23 månader på alla inrikesflygningar. 10 kg extra bagage/barn ingår alltid
  • 0:- Barnvagn upp till 32 kg utöver övrigt bagage
  • Ombokningsbar biljett: Ingår i dyrare biljettkategorier. Övriga: 500 kr + ev prisskillnad för tillgänglig biljett.
  • Avbeställningsskydd: Ingår i dyrare biljettkategorier. Övriga: 99 kr för hela resan.
  • Företräde vid ombordstigning: Alltid för barnfamiljer. Övriga: Uppgradering ej möjligt.
  • Barn 2-11 (ej fyllda 12), inrikes: Minst 50% rabatt på ord. pris i vuxet sällskap.
  • Överlåtelse av biljett: 500 kr
  • Biljettbokning via telefon: 200 kr
  • Biljettbokning på flygplats: 200 kr
  • Övervikt bagage: 50 kr/kg
  • Djur i resebur i kabinen, max 8 kg: 350 kr/resa (PS: hundar har eget medlemskap i vår bonusklubb!)

BRA flyger till flest orter i Sverige

Via Stockholm Bromma är det möjligt att flyga till Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad och JönköpingEtt samarbete med Finnair gör det möjligt att även flyga till Helsingfors från Bromma och Umeå året runt. BRA flyger även till Berlin från Växjö och

Under somrarna är det även möjligt att flyga till Norrköping från Visby och på vintern till Mora från Helsingborg/Ängelholm.

BRA och klimatet

Flygbolaget BRA är det enda flygbolaget i världen som erbjuder sina resenärer att flyga med 100 procent biobränsle. För ett enhetspris om 300 kronor per flygning byts fossilt jetbränsle byts ut till biobränsle i efterhand, motsvarande den mängd som går åt för den bokade flygresan.

Redan år 2009 blev BRA världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg, vilka idag är flygbolaget BRA.

BRA har nyligen bytt ut halva sin flygplansflotta till moderna propellerflygplan som inte bidrar till klimatpåverkande höghöjdseffekter. De uppstår på höjder över 8000 meter. BRA flyger på cirka 6000 meter. Andra halva flygflottan, BRAs jetflygplan, börjar bytas ut år 2020 till moderna och effektivare jetflygplan. Jetflygen flyger på hög höjd endast några minuter per flygning på fyra av bolagets dryga 20-tal flyglinjer.

BRA arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030 och är enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

BRA betalar för sina utsläpp genom utsläppsrätter, något som är obligatoriskt för allt flyg i EU; EU ETS. BRA kommer även att betala för sina utsläpp via den obligatoriska, internationella utsläppsrättshandeln CORSIA som startar år 2020.

Om inrikesflygbolaget BRA

BRA står för Braathens Regional Airlines. Bolaget etablerades år 2016 efter en sammanslagning av flera regionala, svenska flygbolag som redan ingick samma svenska koncern sedan många år.

BRAs marknadsandel av svenskt inrikesflyg är cirka 30 procent, med 2,2 miljoner passagerare per år.

BRA har de nöjdaste flygresenärerna i Sverige år 2018, 2017, 2016 enligt Svenskt Kvalitetsindex, som årligen undersöker hur nöjda passagerare är med olika transportbolag.

BRA bjuder alla ombord på frukost innan klockan 09.00 och kaffe eller te med till tilltugg efter 09.00.

BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som även äger resebyråkedjan Ticket. Braganza är helägt av Per G Braathen och hans familj.

Om Bromma flygplats

Bromma flygplats ligger ett lite längre stenkast från Stockholm City. Från Bromma är det lätt att ta sig med taxi, lokaltrafik eller flygbuss till City eller stora företagscentrum som Solna Business Park eller Kista.

Då Bromma flygplats är relativt liten, räcker det med att vara på flygplatsen drygt 20 minuter innan avgång. Just nu byggs avgångsterminalen om till nästan dubbel storlek och ska stå klar i till årsskiftet.

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Högupplösta pressbilder för fri publicering: https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/images

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA utökar sin satsning på Gotland och börjar flyga Visby-Arlanda22.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 13 december förstärker BRA sin satsning på Gotland med en linje mellan Visby och Arlanda. Linjen kommer att trafikeras två gånger per dag, måndag – fredag samt söndagar. - Den nya linjen mellan Visby och Arlanda blir ett viktigt komplement som förstärker tillgängligheten mellan Gotland och fastlandet, något som efterfrågats länge av våra kunder, säger Sakarias Ronquist som är Produkt- och intäktschef på BRA.