Riksidrottsförbundet

Här är idrotterna för SM-veckan sommar 2020

Halmstad står värd för SM-veckan sommar 2020. Beach soccer, ballongflygning och parafotboll är några av de idrotter som gör debut på SM-veckan. SM-veckan i Halmstad arrangeras 24 - 30 juni 2020.

SM-veckan sommar återkommer till Halmstad för tredje gången. Den 24 – 30 juni 2020 är det dags för kampen om SM-gulden. Nya idrotter på programmet och i SM-veckan är beach soccer, ballongflyg och parafotboll.

Brottet, Stora torg, Nissan, Söndrums IP och Tylösand är några av de platser och arenor där SM-tävlingarna kommer att avgöras.

- Vi har ett riktigt bra SM-program att presentera med riktigt tighta och bra evenemangsområden, däribland beachtemat i Tylösand men också Stora torg med Nissan där vi ser att många av idrotterna kommer att kunna genomföras, vilket är precis vad SM-veckan handlar om, att ta idrotten till folket, säger Per Bergljung, ansvarig för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

Här är idrotterna för SM-veckan sommar i Halmstad 2020:

• Basket (3x3)
  • Beach soccer
  • Beach ultimate frisbee
  • Beachhandboll
  • Beachvattenpolo
  • Boccia (parasport)
  • Bordtennis TTX
  • Boule (precisionsskytte)
  • Casting
  • Cykel (kortbana)
  • Drifting (bilsport)
  • Flugkastning
  • Flygsport (ballongflyg)
  • Friidrott (löpning 100 km)
  • Friidrott (lag)
  • Frisbee (allround)
  • Goalball (parasport)
  • Gång
  • Hindersim
  • Kanot (Short Track Marathon och sprint)
  • Militär femkamp
  • Orientering (knock-out-sprint)
  • Paracykel
  • Parafotboll
  • Paragolf
  • Racerbåt (aquabike)
  • Rally (sprint)
  • Rodd
  • Rugby 7´s
  • Rullskidor
  • Rytmisk Gymnastik
  • Segling (kite)
  • Simning och parasimning
  • SUP (Stand Up Paddle)
  • Tennis (lag)
  • Tyngdlyftning
  • Wakeboard (kabel)

Halmstad arrangerar SM-veckan för tredje gången. Tidigare har Halmstad varit värd för SM-veckan sommar 2011 och 2013.

I sommar arrangeras SM-veckan i Malmö 26 juni – 2 juli. Nästa år arrangeras SM-veckan, förutom i Halmstad 24 – 30 juni 2020 även i Luleå/Boden 25 – 31 mars 2020.

För mer information:

Per Bergljung
Ansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

​Utredningens entydiga resultat – ingen grund för påståenden riktade mot Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson4.9.2019 20:46:00 CESTPressmeddelande

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som med olika innehåll samtliga gäller Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. En oberoende utredning har gjorts av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg. De har kontaktat samtliga visselblåsare via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst i syfte att samla in eventuell ytterligare information kring gjorda påståenden. Vidare har ett antal intressenter, som antingen bedömts kunna bidra med relevant information eller som har en koppling till Björn Eriksson och säkerhetsfrågan, intervjuats. Slutligen har såväl dokumentation från Riksidrottsförbundet och från andra källor som intern och extern kommunikation, inklusive e-post, granskats för att kunna ta ställning till de påståenden som gjorts i visselblåsningarna. Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat hur Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsf