Här är idrotterna för SM-veckan sommar 2022

Nu är det klart vilka idrotter som är aktuella för SM-veckan sommar 2022 i Linköping. Speedway och ridsportsgrenen working equitation är några av de nya idrotterna som tillsammans med bland annat cricket, simning och bågskytte ska göra upp om medaljerna.

Den 27 juni – 3 juli 2022 är det återigen dags för kampen om SM-gulden när SM-veckan sommar arrangeras i Linköping. Det är förstas gången som Linköping arrangerar en SM-vecka.

Nya idrotter på SM-veckan sommar i Linköping är förutom speedway och ridsportsgrenen working equitation även mountainbike. Beach soccer och orienteringens knockout sprint är ny-gamla på programmet i Linköping då de skulle ha gjort sin debut på SM-veckan i Halmstad men som både sommaren 2020 och 2021 ställdes in på grund av coronapandemin.

– Efter att tvingats ställa in fyra SM-veckor på raken på grund av corona känns det väldigt roligt att planera framåt och kunna presentera ett varierat program och flera nya idrotter till SM-veckan i Linköping. Intresset från idrotterna att vara med på SM-veckan har inte påverkats negativt av pandemin utan snarare ökat vilket gör att vi kan erbjuda en stor bredd och ett program med något för alla, säger Jörgen Persson, avdelningschef Evenemang och marknad på Riksidrottsförbundet.

Idrotter som vill vara med på SM-veckan måste ansöka. Urvalet och beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

– Efter ett gediget urvalsarbete har vi landat i en, vad vi tycker, mycket spännande blandning av idrotter som vi välkomnar till Linköping nästa sommar. Linköpingsborna kommer tillsammans med alla besökare att få njuta av idrottstävlingar av högsta klass, prova på-aktiviteter och underhållning. Vi räknar med att skapa en riktig publikfest, säger Anders Thorén på Visit Linköping & Co, lokal projektledare för SM-veckan 2022

Här är idrotterna som är aktuella att vara med på SM-veckan sommar i Linköping:

• 3×3 (basket och rullstolsbasket)
  • Aquabike
  • Artistisk gymnastik
  • Bangolf
  • Beach soccer
  • Beachhandboll
  • Beachvattenpolo
  • Bordtennis (TTX)
  • Boule (precisionsskytte)
  • Bowling
  • Bågskytte
  • Casting
  • Cricket (T10)
  • Crosskart (sprint)
  • Cykel och paracykel (kortdistans och handbike)
  • Discgolf
  • Friidrott (Lag-SM och 10 km landsvägslöpning)
  • HEMA (Historical European Martial Arts)
  • Hopprep
  • Kanotpolo
  • Kyokushin (karate)
  • Mountainbike (XCE)
  • Orientering (knock out sprint)
  • Paragolf
  • Rallysprint
  • Rugby (7’s)
  • Rullskidor
  • Simning och parasimning
  • Skateboard (slalom)
  • Speedway
  • Squash
  • SUP (Stand Up Paddle)
  • Working equitation (ridsport)
  • Wakeboard

Med reservation för ändringar.

För mer information kontakta:

Maria Hallberg
Projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet
maria.hallberg@rfsisu.se

Anders Thorén
Visit Linköping & Co, lokal projektledare för SM-veckan 2022
anders.thoren@visitlinkoping.se

-------------------------------------------------------------------------------------------

Den senaste SM-veckan som genomfördes var i Malmö sommaren 2019 därefter har SM-veckan vinter i Luleå/Boden 2020, SM-veckan sommar i Halmstads 2020 samt SM-veckan vinter i Borås 2021 och SM-veckan sommar i Halmstad 2021 ställts in på grund av coronapandemin.

Kommande SM-veckor:
SM-veckan vinter: Piteå (23 – 29 mars)
SM-veckan sommar: Linköping (27 juni – 3 juli)

SM-veckan vinter: Skövde
SM-veckan sommar: Umeå

SM-veckan vinter: Luleå/Boden
SM-veckan sommar: värdstad ej utsedd

Det här är SM-veckan
SM-veckan genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 70 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.

Anpassningar av lag föreslås för lättnader för motionslopp och publik14.6.2021 14:55:49 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterade idag ett förslag till ny begränsningsförordning. Förslaget skickas idag på remiss och beslut väntas efter midsommar och förändringarna ska gälla från den 1 juli. Regeringen ser att idrotter på väg, vatten och i skog kan ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.