Här är idrotterna för SM-veckan vinter 2022

Nu är det klart vilka idrotter som är aktuella för SM-veckan vinter 2022 i Piteå. Mattcurling och snowvolley är några av de nya idrotterna som tillsammans med bland annat jujutsu, längdskidor och styrkelyft ska göra upp om medaljerna.

Den 23 – 29 mars 2022 är det återigen dags för kampen om SM-gulden när SM-veckan vinter arrangeras i Piteå. SM-veckan vinter återkommer till Piteå som tidigare arrangerat SM-veckan vinter 2016.

Nya idrotter på SM-veckan vinter i Piteå är armbrytning, snowvolley och mattcurling samt parabänkpress som blir ny gren i det klassiska styrkelyftet. Armbrytning och snowvolley får en ny chans på SM-veckan. De skulle egentligen ha gjort sin debut på SM-veckan i Luleå/Boden samt SM-veckan i Borås som ställdes in på grund av coronapandemin.

- Efter att tvingats ställa in tre SM-veckor på raken på grund av pandemin känns det extra roligt att presentera ett varierat urval med flera nya idrotter till SM-veckan vinter i Piteå. Intresset att vara med på SM-veckan har fortsatt att öka, vilket gör att vi kan erbjuda en bredd och skapa ett program med något för alla., säger Per Bergljung, ansvarig för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

- Att vi nu har klart med deltagande idrotter och i dessa tider kan planera framåt för vad vi hoppas ska bli en härlig idrottsfest i Piteå känns väldigt bra. Jag hoppas vi ska kunna bjuda piteborna på minst lika många minnesvärda upplevelser som 2016, säger Per Lenndin, lokal projektledare för SM-veckan i Piteå.

Här är idrotterna som är aktuella att vara med på SM-veckan vinter i Piteå:

• Alpinrodel
  • Armbrytning
  • Boccia (parasport)
  • Bowling
  • Casting
  • Crosskart
  • Cykel-trial
  • Jujutsu
  • Klassiskt styrkelyft (ink bänkpress samt parabänkpress)
  • Längdskidor
  • Mattcurling (parasport)
  • Rallycross
  • Rallysprint
  • Skidorientering
  • Skidskytte
  • Snowvolley
  • Stadioncross (snöskoter)
  • Virtuell bilsport
  • X-trial

Med reservation för ändringar.

För mer information:

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

Per Lenndin
Lokal projektledare för SM-veckan i Piteå
per.lenndin@pitea.se

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.  SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 70 specialidrottsförbund vilka representerar upp emot 210 olika idrotter. SM-veckan är en vecka med svenska seniormästerskap i olika idrotter och genomförs varje år, vinter respektive sommar, på olika orter i Sverige.

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond2.7.2021 09:37:47 CEST | Pressmeddelande

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”