Här är landets alla toppolitiker

Ålder, kön, musiksmak och dolda talanger. Dagens Samhälle har kartlagt landets lokala makthavare.

Dagens Samhälle har gjort en unik granskning av alla 310 politiker som har ordförandeposten i kommunstyrelser och regionstyrelser.

Liksom för fyra år sedan är 60-talisterna den största åldersgruppen. 40-talisterna är nu helt borta förutom Sten Christer Rönnlund (M) i Lycksele. Han är dock ingen som klamrat sig fast vid makten utan är ny kommunstyrelseordförande sedan årsskiftet.

I andra änden av åldersspannet har antalet 80-talister ökat kraftigt och nu finns det för första gången 90-talister på listan. Samtliga dessa 90-talister finns i Västra Götaland och Adam Johansson (M) i Falköping är med sina 23 år är allra yngst.

Som Dagens Samhälle kunde berätta i mars har antalet kvinnliga ordföranden sjunkit sedan förra mandatperioden. Av de 310 ordförandeposterna i kommuner och regioner innehas 212 av män och 98 av kvinnor.

På åtta sidor i tidningen, och via klickbara kartor på vår sajt, går DS i genom makthavarna i kommun för kommun, region för region.

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan