Här är orienteringslandslaget 2021 – "Ska vinna medaljligan på både EM och VM"

Efter en coronakrossad säsong, där bara ett fåtal tävlingar bjöd på tuffaste konkurrens, är orienteringslandslagets trupper spikade inför 2021. "Vi har haft en bra process och jag är väldigt nöjd med det vi landat i. Målet är att vara bästa nation på VM och EM", säger förbundskapten Håkan Carlsson.

2020 blev ett år helt utan internationella tävlingar och på hemmaplan fick elitlöparna hålla till godo med fyra coronasäkrade SM-tävlingar. Således har tävlingsunderlaget varit betydligt tunnare än vanligtvis när landslagsledningen formerat sina trupper inför nästa år.

Men förbundskapten Håkan Carlsson är ändå väldigt trygg i det arbete som utförts och det resultat som det landat i:

- Även vanliga år är det ju svårt att ta ut landslagstrupper, mycket beroende på att vi har så många bra löpare att välja bland i Sverige. Men vi har haft en bra process och dialog i landslagsledningen och jag är väldigt nöjd med de trupper vi nu har inför 2021.

Seniorlandslaget 2021 består av en A-trupp om nio löpare och ett utvecklingslandslag med tolv namn. I A-truppen finns bara löpare som också ingick i årets A-landslag; det är orienterare av världsklass som redan visat att de har potential för individuell mästerskapsmedalj 2021. I U-truppen handlar det om löpare som är strax där bakom eller som har en utvecklingskurva vilken bedöms peka mot världstoppen.

- Sedan finns det också många spännande namn just utanför landslaget 2021 och vi kommer även fortsatt ha flera öppna läger för att även dessa löpare ska få ta del av verksamheten och få bra stöttning i sin utveckling och på resan mot internationella tävlingar, säger Håkan Carlsson.

I U-truppen finns tre namn som inte tidigare ingått i ett seniorlandslag: Axel Grankvist (Ravinen), Henrik Johannesson (Stora Tuna) samt Jens Rönnols (Järla). Sedan är det två löpare som återvänder till truppen efter ett respektive tre år utanför: Emma Bjessmo (IFK Lidingö) och Lilian Forsgren (OK Tisaren).

- Samtliga fem som tillkommit till 2021 visade på höstens SM-tävlingar att de har en hög potential och kan prestera när det gäller som mest. Jättekul att se deras insatser där. Det ska bli väldigt spännande att följa dem framåt under kommande säsong, säger Carlsson.

A-landslaget

Henrik Johanesson, Stora Tuna OK
Jens Rönnols, Järla Orientering
Isac von Krusenstjerna, OK Kåre

Höjdpunkterna att se fram emot nästa säsong blir ett fullformats-VM i Tjeckien 3-9 juli (tävlingar i såväl sprint- som skogsdistanser) samt ett sprint-EM i Schweiz 13-16 maj. Sedan blir det givetvis extra inspirerande med en världscupomgång på hemmaplan, närmare bestämt på Idre Fjäll 12-15 augusti.

- Vi har som resultatmålsättning att bli bästa nation och vinna medaljligan både på EM och VM. Det kommer att bli tufft eftersom det som väntar i grunden passar bättre för löpare från andra länder som har mer erfarenhet av de typerna av terräng och orientering som väntar. Men vi ska verkligen göra jobbet för att vara väl förberedda och lägger fokus på löparnas utveckling och riktigt bra specifika förberedelser, säger Håkan Carlsson.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Hittaut mot 100 000 deltagare – "Gigantiska insatser för folkhälsan"19.11.2020 10:56:25 CETPressmeddelande

Smittsäkra utomhusaktiviteter har haft medvind i coronapandemin. För Svenska Orienteringsförbundets friskvårdssatsning hittaut har 2020 varit ett fantastiskt år; deltagarantalet har ökat med 127 procent och aktiviteter finns på 57 orter runtom i landet. ”Nu är vi nära drömgränsen 100 000 deltagare. Våra hittaut-arrangörer gör gigantiska insatser för folkhälsan”, säger Linnea Börjars på Svenska Orienteringsförbundet.

Stora Tuna bärgade fjärde raka11.10.2020 17:11:41 CESTPressmeddelande

ÖREBRO: Stora Tuna fortsatte sin segersvit och sprang hem SM-guldet i sprintstafett för fjärde året i rad. Tove Alexandersson briljerade på sistasträckan och sprang ikapp och förbi ledande Sara Hagström, IFK Göteborg, och gick i mål med 18 sekunders segermarginal. "Hela laget gjorde ett väldigt bra lopp så då är det alltid kul att vinna tillsammans", säger Alexandersson. Silvret gick till IFK Göteborg och bronset till OK Kåre.