Här är regelboken för säsongen 2020/2021

Svenska Ishockeyförbundet presenterar idag det uppdaterade regelverket inför säsongen 2020/2021, en regelbok med fokus på spelarnas säkerhet.

Svenska Ishockeyförbundets domaransvarige Joel Hansson säger följande om årets regelbok:

- Spelreglerna för ishockey är en viktig hörnsten i svensk ishockeys struktur för genomförandet av matcherna. Vi har en regelbok som täcker all hockey från bredd till SHL-nivå och vi har haft många som varit med och tyckt till i arbetet med årets regelbok. Spelet utvecklas hela tiden och då måste vi också utveckla och se över våra spelregler.

Inför säsongen 2020/2021 sker det sex regeländringar där tre av ändringarna är regler som man valt att gå tillbaka till.

- Vi har gemensamt insett att när vi haft goda intentioner om regeländringar så har vi inte riktigt kunna leva upp till dom. Kanske har det varit svårt för ledare och spelare att anpassa sig till de nya spelreglerna och ibland för domarna att vara konsekventa i sina bedömningar. Vi har helt enkelt inte kunnat leva upp till andemeningen som vi hade tänkt oss och då har vi ingen prestige i att göra en regelförändring och gå tillbaka till något som fungerade bättre, säger Joel Hansson.

Nedan följer de sex regelförändringar som sker inför säsongen 2020/2021.

Regel 5.3 - Målvakt
Den extra icke ombytta tredjemålvakten får vistas i spelarbåset som ledare (ej ombytt i målvaktsutrustning).

Kommentar: Förändring som underlättar inkludering av hela truppen i synnerhet i yngre åldrar på tävlingar såsom TV-pucken eller U16 SM.

Regel 12 – Utrustning
Justera regelverket kring felaktig utrustning avseende specifikt halsskydd och tandskydd. SHL & Hockeyallsvenskan (utifrån kollektivavtalet med Sico/Unionen): Ej utvisning, istället rapport till administrerande förbund och till respektive ligaorganisation för vidare arbete utifrån arbetsmiljölagen.

Övriga serier:

a) Hals- eller tandskydd bärs felaktigt – varning på laget och därefter Misconduct penalty.

b) Hals- eller tandskydd bärs inte alls – Game misconduct penalty

Kommentar: Förslaget är framtaget i samråd med SHL, HA och SICO och återspeglas i det kollektivavtal som tecknas mellan SICO och elitligorna. I övriga serier där spelarna i större utsträckning är icke-professionella behövs en annan typ av regelverk

Regel 23 - Straffslag
Återinföra att ett straffslag ska avvaktas till dess att felande lag har kontroll på pucken.

Kommentar: Nuvarande regel att inte avvakta straffslag avviker från IIHF och därtill är den svårtolkad för domarna.

Regel 67 – Goaltender interference
Addera möjligheten att utdöma 5+GM samt MP för förseelser som faller under goaltender interference.

Kommentar: Likrikta möjligheterna till att bestraffa situationer där målvakter utsätts för vårdslös eller våldsamt/obehärskat våld.

Regel 77 – Nedsläpp
Nedsläpp på mittpunkten ska enbart ske vid följande tillfällen;

- Periodstart
- Efter mål
- Vid felaktig icingavblåsning
- Vid för tidigt målvaktsbyte
Övriga situationer ska nedsläpp ske på övriga punkter.

Kommentar: Förenklar valet av nedsläppspunkt och där bedömningarna blir mer likriktade. Följer IIHF.

Regel 80 - Icing
Återgår till tolkningen från 2018/2019 att vid 50/50 situationer i samband med aktiv icing så ska spelet stoppas.

Kommentar: Att återgå till den tidigare bedömningen som även är i linje med IIHF.

Ta del av regelboken för säsongen 2020/2021 här