Här är skolorna som delar på 1 miljon kronor för att satsa på tyska språket

Under detta läsår får 34 skolor runt om i Sverige dela på 1 miljon kronor för att satsa på tyskundervisningen. Dessutom får under en treårsperiod fyra gymnasieskolor särskilt stöd.
Aino Weber, projektledare Deutsch - Ditt val! på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Språkinitiativet Deutsch – Ditt val! startades 2018 av Tysk-Svenska Handelskammaren och syftar till att få fler elever i svenska skolor att läsa tyska som främmande språk.

Tyskan håller franskan bakom sig, men spanskan är det i särklass vanligaste språket bland grundskoleeleverna. Läsåret 2021/22 är det bland eleverna som har moderna språk som språkval 22 procent som valt tyska, 19 procent som valt franska och 58 procent som valt spanska. Ser man 20 år tillbaka (2003) var det tvärtom; då valde 28 procent av det totala antalet elever i årskurs 9 tyska och bara 18 spanska.

Satsningen förlängs

Tidigare i år beslutade Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse att förlänga språksatsningen med tre år. Ytterligare tre miljoner kronor ska då delas ut till tyskundervisningen vid svenska skolor.

Läsåret 2022/23 får 34 skolor, från Malmö i söder till Kalix i norr, dela på 1 miljon kronor för att satsa på tyskundervisningen. För eleverna väntar en rad aktiviteter med tysk-svenskt utbyte i fokus.

– Under åren 2020 och 2021 fick aktiviteterna på skolorna anpassas på grund av pandemin men nu är fysiska möten i form av studiebesök, utbyten, Tysklandsresor och en mängd olika specialprojekt lokalt på skolorna igång igen, säger Aino Weber, projektledare för initiativet Deutsch - Ditt val! på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Fyra gymnasieskolor ska under en treårsperiod dessutom få särskilt stöd. Detta fördjupade samarbete ska ge skolorna mer utbyte med handelskammarens medlemsföretag genom bland annat studiebesök i Sverige och Tyskland, praktik, karriärdagar och samarbeten med Ung Företagsamhet

– Med denna långsiktiga satsning hoppas vi kunna motivera eleverna att fortsätta läsa tyska på mer avancerade nivåer och se sitt eget engagemang i ett perspektiv som sträcker sig bortom att bara tänka på meritpoängen i slutbetyget. Vi ser att initiativet bär frukt, säger Aino Weber.

Den nedåtgående trenden för tyska språket i skolorna verkar ha planat ut, visar statistik från Skolverket.

Fyra utvalda skolor

De utvalda skolorna är Falu Frigymnasium i Falun, Voxnadalens Gymnasium i Edsbyn, Karlfeldtgymnasiet i Avesta samt Knut Hahn Gymnasium i Ronneby.

Tack vare stipendiepengarna från projektet Deutsch – Ditt Val! och det fantastiska stödet från Tysk-Svenska Handelskammaren kan elever på Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby erbjudas en utbytesresa till Tyskland 2023. På plats i Hamburg kan eleverna fördjupa sig i språk och kultur och med hjälp av handelskammarens kontaktnätverk knyta band till näringslivet. För mig som lärare erbjuder språkinitiativet en enastående möjlighet att göra min undervisning i tyska och entreprenörskap mer verklighetsrelaterad och relevant. För mina elever innebär projektet en investering för framtiden, säger Beate Tutschku, lärare i tyska och företagsekonomi på Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby.

Totalt har 135 skolor fått dela på ca. 5,3 miljoner kronor sedan starten av Deutsch – Ditt val! 2018. Våren 2023 öppnar en ny ansökningsperiod då skolorna kan ansöka om medel för projekt som ska genomföras läsåret 23/24.

Aino Weber, projektledare Deutsch - Ditt val! på Tysk-Svenska Handelskammaren.