Svenska OrienteringsförbundetSvenska Orienteringsförbundet

Här är svenska laget i EM-sprintstafetten

I morgon drar EM i schweiziska Neuchâtel igång med sprintstafett. Nu har det svenska laget presenterats: - Vi har ett lag som har potential att vara med och kämpa om guldet, säger förbundskaptenen Håkan Carlsson.

Väntan på ett nytt internationellt orienteringsmästerskap har varit lång. I augusti 2019 gjorde det svenska laget ett kanonmästerskap vid VM i Norge och sprang hem fyra guld och två silver.
Under förra året blev hela den internationella tävlingssäsongen pausad med anledning av pandemin. Men under Kristi himmelsfärdshelgen är det alltså dags för sprint-EM i schweiziska Neuchâtel.
Tre tävlingar ska avgöras under EM. Knockout-sprinten, som debuterar på mästerskapsprogrammet, avgörs med kval på fredagen och finalheaten på lördagen. Den individuella sprinten avgörs på söndagen. Och i morgon torsdag är det alltså dags för sprintstafetten.
Sverige kommer till start med kvartetten Lina Strand, Gustav Bergman, Emil Svensk och Sara Hagström.
Strand, Bergman och Svensk har alla internationella sprintstafettsmedaljer sedan tidigare, men för Hagström är det premiär i det svenska sprintstafettlaget på mästerskap. Men Hagström har gedigna meriter, hon var med och tog silver på EM-skogsstafetten i Schweiz 2018 och har imponerat rejält under vårens nationella tävlingar, bland annat genom guldet på SM i knockout-sprint.
- Lina, Gustav och Emil är alla rutinerade sprintstafettlöpare som är i bra form så de kommer att kunna ge Sara ett fint utgångsläge. Sara har sett väldigt stark ut under våren, hon har verkligen imponerat, Inte minst sättet hon avgjorde knockout-sprinten på SM var väldigt häftigt att se, säger förbundskapten Håkan Carlsson.

Vad är målsättningen i sprintstafetten?
- Vår taktik och strategi på sprintstafett brukar vara att ha fullt fokus på vårt eget, vara offensiva när vi kan och genomföra våra sträckor, kontroll för kontroll, så bra vi kan. Lag brukar falla ifrån efterhand när de gör misstag. Så vårt fokus är på bra orientering. Gör vi det har vi definitivt potential att vara med och kämpa om guldet, säger Carlsson.

Svensk succé i den EM-sprinten – dubbla guld och ett brons16.5.2021 17:29:08 CEST | Pressmeddelande

Tre svenska medaljer blev facit på den individuella sprinten när EM i schweiziska Neuchâtel avslutades på söndagen. Regerande sprintmästarinnan Tove Alexandersson tog sitt andra guld på två dagar. På herrsidan var Emil Svensk starkast och vann sitt första individuella mästerskapsguld: ”Jag har haft lite stolpe ut på tidigare mästerskap. Skönt att det blev stolpe in nu, säger guldvinnare Emil Svensk som fick sällskap på pallen av bronsmedaljören Gustav Bergman.