Här är svenska truppen till friidrotts-VM i Dubai

Förbundskaptenen Magnus Olsson har nu presenterat den svenska VM-truppen. – Vi åker dit för att prestera vårt yttersta och ta medaljer.

Jeffrey Ige. Foto: Parasport Sverige

7-15 november avgörs VM i parafriidrott i Dubai. Idag kunde förbundskaptenen, Magnus Olsson, annonsera ut vilka som kommer att ingå i den svenska VM-truppen.

– Vi har en väldigt slagkraftig trupp och jag hoppas att vi lyckas få ut maxkapacitet på samtliga för att kunna ta kvotplatser till Paralympics 2020 (topp fyra) men framförallt att kunna slåss om medaljerna.

Den svenska truppen kommer in till mästerksapet med gott självförtroende efter förra årets lyckade Europamästerskap i Berlin där hela åtta medaljer bärgades. Jeffrey Ige, som då tog ett silver, är en av de stora medaljhoppen enligt Magnus Olsson.

– Han ligger bäst till på världsrankingen så han är absolut en medaljkandidat. Det ska dock sägas att samtliga i truppen är uttagna för att de har möjlighet på medalj, vi är en tunn men mycket stark trupp, säger förbundskaptenen.

Vad har ni för målsättning?
– Vi har valt att inte ha något medaljmål utan det handlar istället om att hitta formtoppningen och prestera på sitt max under mästerskapet. Gör vi det har vi det så kommer resultaten.

Hela den svenska truppen:

Aktiva:

Tobias Jonsson Längd, 100m      IF Änglarna   Klass 12
Per Jonsson   Längd  IF Änglarna  Klass 13
 Olof Ryberg Längd  Örgryte IS  Klass 13
 Gunilla Wallengren 800m, 1500m, 5000m  Bohus Friidrott  Klass 54
 Viktoria Karlsson Längd  Göteborgs KIK  Klass 11
 Jeffrey Ige Kula  Spårvägens FK  Klass 20

Ledare:

Magnus Olsson, Förbundskapten, 073-274 20 14

Ingela Nilsson, Coach

Sofia Sandgren, Ledsagare

För frågor gällande truppen kontakta Magnus Olsson.

Jeffrey Ige. Foto: Parasport Sverige
Tobias Jonsson. Foto: Parasport Sverige
Viktoria Karlsson. Foto: Parasport Sverige
Gunilla Wallengren. Foto: Parasport Sverige
Olof Ryberg. Foto: Parasport Sverige
Per Jonsson. Foto: Parasport Sverige

Tillgänglighetsstipendium gör att fler kan påverka och delta i idrotten i Uppsala5.7.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

För fjärde året i rad delar Parasport Sverige tillsammans med KONE ut sitt Tillgänglighetsstipendium om 50 000 SEK. I år tilldelas stipendiet föreningen Upsala Studenters IF för ambitionen att ge alla medlemmar förutsättningar att påverka och delta i verksamheten, vilket innebär högt ställda mål för att föreningen ska vara tillgänglig från idrottsyta till styrelserum.

Urpremiär för Girl edition av succén Start Your Impossible Camp – i Stockholm den 8–9 juni5.6.2019 04:00:00 CESTPressmeddelande

Start Your Impossible Camp är ett läger för barn, unga och vuxna som är intresserad av att testa någon ny parasport eller fortsätta utvecklas i sin befintliga parasport. Det unika den 8-9 juni är att lägret hålls endast för tjejer. Med det här lägret är förhoppningen att fler tjejer får upp ögonen för parasport och i sin tur startar sin resa in i idrottsvärlden.