Här är Sveriges lag i Davis Cup Finals

I dag presenterades Sveriges Davis Cup-lag till världsfinalen i Bologna 13-18 september.

Efter 3–2-segern hemma mot Japan i mars kan Sveriges herrlandslag se fram emot spel i Davis Cup Finals för andra året i rad.

Världens 16 bästa nationer deltar i världsfinalen som inleds med gruppspel 13-18 september i fyra olika europeiska städer: Bologna, Hamburg, Glasgow och Valencia (se lottning nedan).

I Sveriges lag finns landets två främsta singelspelare, Mikael Ymer och Elias Ymer, dubbelettan André Göransson, Jonathan Mridha och Karl Friberg. Upp till tre förändringar i laget är möjliga att göra fram till dagen före första matchens start.

– Sett till deras resultat och Davis Cup-prestationer är Mikael, Elias och André givna uttagningar. Mikael var nyss i semifinal i ATP-tävlingen i Washington, Elias gjorde en otrolig insats i matchen mot Japan och André är en internationell toppspelare i dubbel.
– Vi har en konkurrenssituation med flera spelare som är aktuella för de övriga platserna och just nu är Jonathan och Karl mina val. Det är en dryg månad kvar tills vi ska spela och jag har möjligheten att göra byten fram till matchstart, säger kapten Johan Hedsberg som under återstoden av 2022 ersätter Robin Söderling som av hälsoskäl tagit time-out från rollen som Davis Cup-kapten.

Varje landskamp består av två singelmatcher och en dubbel. Åtta nationer, två från respektive grupp, går vidare till slutspelet i Málaga den 21-27 november.

Sveriges gruppspelsmotståndare är Argentina, Kroatien och hemmanationen Italien.

– Målsättningen är alltid att vinna alla matcher, oavsett hur svårt motstånd det är. Vi kommer att möta spelare som tillhör högsta världselit, men alla går att slå och vi kommer att göra vårt yttersta i varje match för att se om vi kan hitta någon brytpunkt, säger Hedsberg.

I fjol nådde Sverige kvartsfinalen där det blev förlust mot ryska förbundslaget (RTF), som sedan blev slutsegrare.

Sveriges lag – ålder, klubbtillhörighet och (singel/dubbelranking)

Mikael Ymer, 23, Salk (77/771)
Elias Ymer, 26, Salk (135/394)
Jonathan Mridha, 27, Solna TK (511/1336)