Här är Sveriges okända moderaket – växte 30 procent förra året

Dela

Modeföretaget Miss Mary grundades i Borås 1957 och har kanske gått under radarn för många. En snabbt växande e-handel har dock gjort att bolaget växer i raketfart. Under 2021 ökade omsättningen med 30 procent till 267 miljoner kronor och härnäst är målet att omsätta en halv miljard – och samtidigt bibehålla god lönsamhet.

Elisabet Sandström
Elisabet Sandström

Det svenska underklädesföretaget Miss Mary har sett rejäl tillväxt under de senaste åren. 2019 omsatte bolaget 154 miljoner och 2020 hade siffran vuxit till 200 miljoner. 2021 landade omsättningen på 267 miljoner kronor, med en EBITDA på 35 miljoner. Bakom ökningen finns flera olika faktorer, där den tydligaste är en snabbt växande e-handel.

– Jag tillträdde som vd 1 juli 2013, och en av de första sakerna jag drev igenom var att starta e- handel. Alla menade att jag var galen, det skulle ju aldrig gå att sälja underkläder online. Men jag är väldigt glad över att min instinkt var rätt – i dag står e-handel och Marketplaces för över 70 procent av vår försäljning, säger Elisabet Sandström, vd för Miss Mary.

Experter på bh:ar

När Miss Mary grundades i Borås 1957 var man ett postorderföretag som sålde sjömanskostymer för barn (!) och alla typer av damkonfektion. Genom åren har sortimentet smalnat av, och i dag är Miss Mary en renodlad bh-specialist.

– Vi är bh-nördar med ett tydligt uppdrag. Ungefär 8 av 10 kvinnor går runt med fel bh i dag, utan att veta om det. Vi finns till för att hjälpa dem att upptäcka hur det känns att ha en bh i rätt storlek, säger Elisabet Sandström, och fortsätter:

– Att ha fel bh kan ge flera olika problem, där ont i axlar och rygg tillhör de vanligaste. Men även huvudvärk är vanligt då en felaktig bh belastar axlarna och stryper blodtillförseln. Och då har vi inte ens pratat om känslan. Många kvinnor vittnar om att det första de gör när de kommer hem är att ta av sig bh:n, eftersom den är så obekväm. Och så ska det absolut inte behöva vara.

Miss Marys största marknader är i dag Tyskland, Sverige och Storbritannien, och verksamheten har sedan sin huvudsakliga tillverkning i Estland. 2019 fick Miss Mary nya ägare i form av det svenska investmentbolaget Scope, som bland annat är tunga investerare i hörlurstillverkaren Happy Plugs och outdoorföretaget Klättermusen.

Går mot nya rekord

Som så många andra e-handlare hade Miss Mary en tuff start på 2022, men under Q2 har trenden vänt och bolaget taktar nu mot nya rekord.

– Vi har haft lönsam tillväxt åtta år i rad, och just nu går det otroligt bra, säger Elisabet Sandström. Vår nästa milstolpe är att omsätta en halv miljard kronor samtidigt som vi bibehåller god lönsamhet, och det tror jag att vi kommer kunna klara under 2024. Så länge det finns kvinnor som fortfarande har fel bh har vi mer jobb att göra och fler marknadsandelar att ta.

 
 

Nyckelord

Kontakter

För frågor, intervjuer, produkttester eller mer information,
kontakta Alexandra Perez Liberg på 070- 221 57 57
eller alexandra@onestepbeyond.se

Bilder

Elisabet Sandström
Elisabet Sandström
Ladda ned bild

Länkar

Om

Miss Mary of Sweden AB



Miss Mary grundades 1957 och är i dag en renodlad bh-expert med egen design- och utvecklingsavdelning i Borås. Bolaget omsätter 267 miljoner kronor och säljer tidlösa produkter med klassisk design. Miss Marys största försäljningskanal är i dag den egna e-handeln, där de största marknaderna är Tyskland, Sverige och Storbritannien.

Följ Miss Mary of Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.