Här är Sveriges slutgiltiga trupp till P17-VM i bandy

Nu är den slutgiltiga P17-truppen uttagen till VM för P17 och P19 i Göteborg den 20-22 januari 2023. 16 spelare ska slåss om guldet när världens bästa juniorspelare möts i en dubbelturnering som spelas i den nybyggda bandyarenan Ruddalens ishall.

P17-VM avgjordes senaste gången 2020 och då spelade man på hemmaplan i Sverige i Lidköping. Turneringen slutade med ett silver då Sverige fick se sig besegrade i finalen av Ryssland. Nu satsar truppen på guld och världsmästartiteln. En trupp som varit allt annat än lätt att ta ut, enligt förbundskapten Anders Torhall.

– Det har varit oerhört kul att arbeta med alla dessa ambitiösa och duktiga killar på de läger som vi haft men konkurrensen har, som vi tidigare nämnt, varit riktigt hård, säger förbundskapten Anders Torhall.

Stor spridning bland moderklubbar

– Det finns många duktiga unga bandyspelare i Sverige. Det är även glädjande att se spridningen på moderklubbarna i truppen. Det visar att det görs ett stort arbete ute i föreningarna och unga killar och tjejer kan se att man kan slå sig fram även från en mindre klubb som kanske har lite sämre förutsättningar, fortsätter Torhall.

– När de når gymnasieåldern går de flesta på våra olika bandygymnasier men av de 16 uttagna så har vi 13 olika moderföreningar. Med reserverna så har vi 15 olika moderföreningar. Det tycker jag är riktigt kul och borde inspirera yngre förmågor att satsa på vår härliga sport. Mindre föreningar som Grycksbo, Fredriksberg och Gustavsberg är representerade i detta landslag och nu ser vi fram emot några härliga dagar tillsammans i Göteborg och vi hoppas att många kommer och besöker den nya hallen och kollar in världens roligaste sport, avslutar Anders Torhall.

Truppen:

Förnamn