Här är Sveriges slutgiltiga trupp till P19-VM i Katrineholm

Förbundskapten Jesper Larsson och assisterande förbundskapten Joakim Björkman har valt ut den slutgiltiga truppen som ska representera Sverige i P19-VM i Katrineholm den 1-3 april 2022.

Foto: Hanna Maxstad

När förbundskapten Jesper Larsson presenterar den slutgiltiga truppen till P19-VM i Katrineholm den 1–3 april är det med gott självförtroende och med en trupp som samlar erfarenheter och styrkor.

– Vi har en trupp med stor erfarenhet av seniorspel i elitserien och bandyallsvenskan vilket vi tror kommer gynna oss i en internationell turnering. Vi är oerhört skridskostarka med bra fart, vilket gynnar oss i både det offensiva spelet och i ett aggressivt försvarsspel. Det finns också flera sevärda spelare med en fantastisk klubbteknik som kommer kunna bjuda på fina individuella prestationer, säger Jesper Larsson.

Profilstarkt lag

– Det är många som sticker ut men Vladimir Infalin, Elliot Hellström, Rasmus Skarps och Melker Broberg är några. Vladimir Infalin gör sin andra säsong i Åby/Tjureda och är född 2004. Han har varit en av de som drivit laget till stor framgång den här säsongen. Elliot Hellström är också född 2004 och är en viktig spelare i Falu BS som bidragit mycket till att Falu BS spelar i bandyallsvenskan nästa säsong.

– Rasmus Skarps som är född 2003 får spela mycket i Edsbyns IF och var en av dem som fick chansen att skjuta straff i 4:e semifinalen som tog Edsbyns IF till SM-final. Sen har vi Melker Broberg som är jämngammal med Skarps. Han har blandat spel i elitserien med Villa Lidköping BK och i bandyallsvenskan med LAIK, där han varit en av de drivande spelarna, säger Jesper Larsson.

Siktar högt

VM i Katrineholm spelas den 1–3 april vilket är efter säsong, något som kan vara en utmaning för vissa i laget. Men Jesper Larsson vet att samtliga spelare gör vad de kan för att vara så mycket som möjligt på is inför VM och att de håller i gång med övrig träning.

– Vi tycker att vi har fått ihop en bra grupp med stor erfarenhet av att spela viktiga matcher och det tror vi kommer att vara avgörande för att gå långt i VM på hemmaplan, avslutar Jesper Larsson

Namn Klubb Position

09.00 Lag 3 - Sverige P17
12.00 FINAL

Foto: Hanna Maxstad

Valberedningen presenterar förslag till styrelsen - Hon kan bli Svenska Bandyförbundets nya ordförande19.5.2022 14:12:57 CEST | Pressmeddelande

Fem nya ledamöter föreslås till Svenska Bandyförbundets styrelse var av Gisela Stockhaus, Västerås, föreslås bli första kvinnliga ordföranden. Gisela Stockhaus, mångårig ordförande i Västerås SK Bandy, föreslås av valberedningen att väljas till ny ordförande när Svenska Bandyförbundet har sitt förbundsmöte den 11 juni. Till den nio personer starka förbundsstyrelsen föreslås ytterligare fyra nya ledamöter.

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.